Quote is behalve het Engelse woord voor aanhaling (zie voor nadere uitleg http://www.etymonline.com/index.php?term=quote ) ook een uit het Latijn afkomstig woord dat 'evenredig aandeel' betekent, en het is de titel van een sinds november 1986 maandelijks verschijnend Nederlands tijdschrift.

Citaat is ontleend aan het Franse citer dat 'aanhalen' betekent. Het heeft geen andere betekenis dan: aanhaling, ontleende passage.
Amadea
8 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Iemand die hip wil overkomen, schrijft (het Engelse) 'quote'. Anderen gebruiken het Nederlandse woord 'citaat'. Synoniem dus.
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Is quote een leenwoord of een barbarisme? Maw is quote niet inmiddels al een officieel Nederlands woord geworden? Ten minste in de betekenis van citaat dan, want quote bestaat natuurlijk ook nog in de betekenis van aandeel.
Computoon
8 jaar geleden
Het is een leenwoord: het is ongewijzigd overgenomen uit een vreemde taal (net als restaurant en computer). Bij een barbarisme denken we toch vaak aan buitenlandse woorden die letterlijk vertaald zijn naar het Nederlands. (Denk aan 'pijplijn" van 'pipeline'.) Of een woord als barbarisme wordt beschouwd hangt ook af van tijd, plaats of smaak. Tja, wanneer is een woord een "officieel" Nederlands woord? Als het in een woordenboek voorkomt? "Quote " staat met de betekenis "citaat" in Van Dale.
'Quote' is het Engelse woord voor 'beurskoers' maar ook voor ' uitspraak/ citaat'.
De uitspraak van iemand die aangehaald wordt uit een tekst, zal dan ook altijd tussen aanhalingstekens staan. (') ("). In het Engels zijn dit dan ook 'quotes' of 'quotation marks'. Het is dus puur een vertaling uit het Engels en ze zijn dus hetzelfde, dan wel een synoniem van elkaar.

Een 'citaat' is echter geen synoniem van 'beurskoers'. Dat is een andere betekenis van het woord 'quote'. Hier heeft het meer de betekenis van 'de combinatie van de bied- en laatprijs die op gegeven moment in een bepaald effect, door de markt wordt geboden en gelaten'....dus de bied- en laatkoers die wordt afgegeven in elke serie van het fonds waarin wordt gehandeld. De quote is de verplichte prijs die moet worden aangehouden als minimale hoeveelheid bij het kopen/verkopen bij een bepaald fonds.
8 jaar geleden
De 'Woordenlijst 2400 × liever Nederlands' geeft aan dat quote onnodig Engels is en geeft de volgende alternatieven: ik citeer, ik haal aan.

Een quote kan een synoniem van citaat zijn.
Het woord Citaat wordt ook gebruikt als het om een wijsheid gaat, die letterlijk geciteerd wordt en aan een bepaald (meestal bekend) persoon wordt toegedicht.
http://www.citaten.net/zoeken/citaten-boek.html

Toegevoegd na 7 minuten:
De tekst die letterlijk en doorgaans onder vermelding van auteur en bron wordt aangehaald bij wijze van argument, noemt men citaat.
Men zegt wel dit citaat is van Nietzsche, maar niet het is een quote van Nietsche

Toegevoegd na 8 minuten:
Moet twee keer Nietzsche zijn