De vredesklok bevindt zich op een van de meest indrukwekkende plaatsen van Tirol in het vredesdorp Mösern - het zwaluwnest van Tirol - en vormt het belangrijkste symbool van de samenhang en het goede nabuurschap in het gevoelige alpengebied op het dak van Europa. Vooral in het hedendaagse, samengroeiende Europa met de meest uiteenlopende culturen, talen, levensomstandigheden, vredes- en oorlogsverhalen, zijn de inspanningen voor een vreedzame samenleving een opdracht als verantwoording voor de volgende generatie

De vredesklok is de grootste klok van Tirol. Hij is 2,51 meter hoog en heeft een diameter van 2,54 meter. Het juk moet meer dan 10 ton gegoten brons dragen en bestand zijn tegen extreme vibraties. De klepel alleen weegt al meer dan een halve ton. Elke dag om 17.00 wordt de zware klok geluid en reikt zijn weergalm tot ver in het Oberinntal.

Toegevoegd na 2 minuten:
De Friedensglocke in Mösern bij Telfs weegt meer dan 10 ton. De klok is gemaakt ter ere van het 25 jarig bestaan van de werkgeversorganisatie Alpenländer (ARGE ALP) als symbool voor de grensoverschrijdende samenwerking en vrede in de Alpen. De grootste vrijstaande klok van de Alpen is ontworpen door de Tiroler architect Hubert Prachensky en gegoten door de bekende klokkengieterij Grassmayr in Innsbruck.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Er zijn veel meer vredesklokken dan alleen die in Mösern...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is de grootste en alleen deze luidt iedere dag om 17.00.

Andere antwoorden (2)

Dat is een meestal grote klok, gemaakt van bijvoorbeeld delen van kanonnen, om met het luiden alle mensen in de omgeving te laten denken aan allen die tijdens een oorlog gesneuveld zijn en om het verlangen op te roepen dat er nooit meer oorlog zal zijn maar vrede.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Sommige klokken werden niet gemaakt uit delen van kanonnen. Het oorlogsmateriaal werd samen met ander ijzer omgesmolten in ijzergieterijen, waarna het weer opnieuw gebruikt werd, o.a. voor het gieten van kerkklokken of andersoortige klokken. Daar waren er in de WOII veel van gestolen om er oorlogsmateriaal van te gieten. Een soort recycling dus, zonder verdere bijbedoeling.
Een vredesklok is een monument in de vorm van een bel, die als een gedenkteken voor de vrede moet dienen.

Met name in Duitsland komen ze voor.
Antoni