Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom wordt een spaarpot eigenlijk veel vaker 'spaarvarken' genoemd???

Het gaat mij om het woord 'varken'? Waarom heet het niet :spaarpaard/kat/koe/kast...............???
hoop dat jullie mij begrijpen!!!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Vroeger had een spaarpot vaak de vorm van een spaarvarken.

Toegevoegd na 1 minuut:
De reden:
Vroeger hadden veel mensen, ook als ze zelf geen boer waren maar b.v. landarbeider, een varken. Het varken at de restjes van de groenten en wat andere goedkope overblijfselen die niet voor menselijke consumptie geschikt werden bevonden en kon dus in de zomer vrijwel voor niets worden gemest. In de herfst als de opbrengsten van het land verminderden werd het varken geslacht (oktober - slachtmaand). Het vlees werd ingezouten en gekuipt zodat er in de winter wanneer landarbeiders niet werden betaald toch goedkoop wat vlees konden eten.
Men spaarde dus via het varken voor slechte tijden.
Het is dus niet zo vreemd dat het varken het stenen symbool voor sparen van geld werd.
(Lees meer...)
SimonV
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Spaarpotten hebben vaak de vorm van een varken (gehad) omdat een vet varken vroeger geassocieerd werd met welvaart.
(Lees meer...)
Antoni
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik moet dan altijd denken aan het Fortis spaarvarken, toen het wat minder goed met ze ging:
http://4.bp.blogspot.com/_WQWPNsbAIWw/SP9lExo71tI/AAAAAAAAATo/P0XngpbYrnk/s400/spaarvarken
Antoni
8 jaar geleden
Haha, dat kende ik niet! Ziet er niet best uit!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding