Wat betekent de tekst van Lorem Ipsum?

ik bedoel hierbij de tekst van http://loremipsum.nl/.

Ik weet intussen dat het klassiek Grieks is uit 45 v. Chr., maar wat betekent het?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
20.9K
Amadea
8 jaar geleden
Nee hoor, het is potjeslatijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Potjeslatijn is het ook niet echt, meer een slecht afgebroken zin. pagina 36
https://ryanfb.github.io/loebolus-data/L040.pdf (of 73/557 als je bovenaan kijkt)

Het beste antwoord

De zin 'Lorem ipsum dolor sit amet consectetuer' lijkt te behoren tot het Latijnse idioom, maar in werkelijkheid betekent het niets. Toch kent de zin al een lange geschiedenis. Hij wordt al eeuwenlang door typografen gebruikt om de belangrijkste kenmerken van een bepaald lettertype aan te geven. De zin wordt gebruikt omdat de letters en de tekenafstand in de gebruikte combinaties heel goed het gewicht, het ontwerp en andere belangrijke kenmerken van een lettertype laten zien.

In een uitgave van 1994 van het tijdschrift 'Before & After' wordt 'Lorem ipsum ...' herkend als een verhaspelde versie van een passage uit de Finibus Bonorum et Malorum. Dat was een verhandeling over de theorie van de ethiek, geschreven door Cicero in 45 voor Christus. De zin 'Lorem ipsum ...' werd ontleend aan de tekst 'Neque porro quisquam est qui dolorem ipsum quia dolor sit amet, consectetur, adipisci velit ...,' die zoveel betekent als 'Niemand houdt van pijn, zoekt de pijn op en wil pijn hebben alleen om de pijn zelf...'.

In de 16e eeuw is Cicero's tekst door een drukker gebruikt voor de ontwikkeling van een pagina met lettertypevoorbeelden. Sindsdien is de als Latijn aandoende tekst in de grafische industrie gebruikt als voorbeeldtekst. Vóór het digitale tijdperk moesten grafisch ontwerpers met kronkellijnen de tekst in hun ontwerpen aangeven. Na de introductie van zelfklevende bladen waarop 'Lorem ipsum' was voorgedrukt, kon de positie van tekst op een pagina realistischer worden aangegeven.
Amadea
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat is voorbeeldtekst om te vullen. Het heeft geen betekenis.