Wat betekend diplomatisc/diplomatiek zijn?

Ik krijg erg vaak het woord 'diplomatiek' te zien wanneer ik een persoonlijkheidstest maak. Maar ik weet echt niet wat dat woord betekend. Ik had vaak de betekenis opgezocht maar vond nooit een normaal uitleg, kan iemand het a.u.b uitleggen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
24.8K
erotisi
7 jaar geleden
http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/diplomatiek http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/diploma

Antwoorden (3)

Als je een diplomatiek antwoord geeft, betekent dat dat je de geit en de kool spaart. Je probeert dan beide partijen dichter bij elkaar te brengen zonder ze een van beiden in het harnas te jagen. Een diplomatieke houding vereist geduld, mensenkennis en inzicht in problemen.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
aahja zo! danku! :)
Wie diplomatiek is, is tactvol. Heb je bijvoorbeeld kritiek op iemand, dan kan je een gesprek met die persoon diplomatiek voeren door het te beginnen met een compliment en de kritiek pas daarna te geven.
Antoni
7 jaar geleden
Computoon
7 jaar geleden
Dat beginnen met een compliment en daarna kritiek geven is een doorzichtig truukje.
Antoni
7 jaar geleden
Ik probeerde het evenwichtige in een diplomatiek optreden te benadrukken, maar met dit voorbeeld is dat niet helemaal gelukt, die indruk heb ik zelf ook.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ik heb het begrepen, bedankt! :)
Diplomatiek , tja dat betekent dat je niet ronduit je eigen mening geeft ... als je al je eigen mening geeft, deze verpakt en tactvol bent.

Het betekent dat je heel goed nadenkt over wat je zegt en vooral dat je denkt aan wat 'de ander' of 'de andere partij' begrijpt van jouw antwoord, jouw opmerking of jouw tekst bij publicaties.

Het gaat er eigenlijk om dat je niet spontaan kunt of liever mag zijn omdat er consequenties [kunnen] zijn.

Het is zo dat je in de diplomatie, door gebruik te maken van je netwerk met kleine stapjes je doel bereikt, achter de schermen bezig bent , zonder groot publiekelijk misbaar.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ivana
7 jaar geleden
Plus.
Een diplomatiek antwoord. :)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
haha ik ben inderdaad zo, danku!