Waarom zeg je 'het voltooid deelwoord' en niet 'het voltooidE deelwoord'?

Als ik een ander zelfstandig naamwoord neem, dan komt de uitgang 'e' er wel achter.. (het voltooide huis)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

'Het voltooid deelwoord' is een vaste combinatie, net als 'het kort geding' en 'het centraal station'. Op zichzelf zou je een buigings-e verwachten, zoals in 'het mooie huis' en 'het leuke kind', maar bij vaste combinaties kan die e dus wegvallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Leuke vraag. Naar mijn idee, is dit een van de oudste schrijfwijzen waarbij een spatie in het woord zit.
Volgens mijn gevoel zou het dus 'het voltooiddeelwoord' moeten zijn, maar dat is hypercorrect.

Bij het voltooide huis, is het woord 'voltooide' een woord dat het huis nader specificeert. Een bijvoeglijk naamwoord dus.

Je kan het ook op een andere manier zien, net zoals 'een groot dichter' een dichter is van faam, en 'een grote dichter' en lange man is die dicht.
Groot is dan meer een bijwoord dat bij dichten hoort.
In dit geval is 'voltooid' te zien als bijwoord bij 'delen'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Het voltooiddeelwoord' is echt niet juist. 'Voltooid' wordt hier gebruikt als bijvoeglijk naamwoord en staat los voor 'deelwoord': 'het voltooid deelwoord'. Bijvoeglijke naamwoorden smelten niet zo heel vaak samen met het erop volgende zelfstandig naamwoord (je hebt bv. wel 'zwartboek' en 'vlugschrift' - deze woorden hebben een specifieke betekenis).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een zwart boek is iets anders dan een zwartboek.
Het eerste heeft een zwarte kaft, het tweede een kaft in onbekende kleur en gaat over 'zwarte' zaken. Een bijvoeglijk naamwoord wordt nooit aan het zelfstandig naamwoord vastgeschreven.
Ik denk dat je in de war bent doordat veel mensen dit omdraaien, en zelfstandige naamwoorden van allerlei spaties voorzien. Dat is een soort omdraaiing. Het is wel typisch Nederlands idioom, om een bijwoord te schrijven bij een zelfstandig naamwoord. Zoals een 'groot man', wat betekent: een man van grootse daden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar dan heb je wel een onbepaald lidwoord ('een'), als je het hebt over een bepaalde man met betrekking tot jouw voorbeeld, is het weer met een 'e'. (Hij is de grote man!) ;)