Is een museumjaarkaart de moeite waard voor 65+-ers?

Ik overweeg om een museumkaart te kopen voor mijn ouders. Maar omdat 65+ers vaak al korting krijgen vraag ik me af of het wel de investering waard is. Want de kaart is wel even duur als voor andere volwassenen die geen toegangskorting hebben. Verdient het zich dan nog wel terug?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
109.4K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
ik heb ook een kaart (pas gekocht ) ben 58 je krijgt ook meteen een overzicht van de musea die er zijn en wist niet dat er zo veel zijn heb de kaart er met 4 a 5 keer al uit heb wel gemerkt dat je veel makelijker gaat als je een kaart hebt

Het beste antwoord

Dat is afhankelijk van hoe vaak men een museum bezoekt.
Als je eigen nooit gaat en alleen een keertje in de zomervakantie, dan is die kaart niet de moeite waard.

Een rekenvoorbeeld:
In Utrecht zit het museum Catharijne Convent. Een gewoon kaartje voor een 65+er kost 10,50, een volwassene 11,50, met museumkaart gratis.
Het centraal museum in Utrecht is 7,50 voor 65+ers, 9 euro voor volwassenen. En gratis met kaart.
Een museumkaart is 39,95.

Als een 65+er 2 maal naar een duurder museum zoals het catharijneconvent gaast en 3 maal naar een iets goedkoper museum zoals het centraal museum, dan heeft hij of zij het bedrag voor een museumkaart eruit.
Een niet-65+er zou er ietsje langer over doen.

Toegevoegd na 45 seconden:
Dan gaat het dus over gemiddeld 5 museumbezoeken per jaar.

Toegevoegd na 4 uur:
Met dank aan degene die reageerde.
In de een na laatste zin (Een niet-65+er zou er ietsje langer over doen.) schrijf ik precies het omgekeerde van wat ik bedoelde. Een niet-65+er doet er KORTER over om de kaart eruit te krijgen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Prima antwoord, maar een niet 65+er doet er dan toch iets korter over om de kaart eruit te halen ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, ja, dat bedoelde ik dus. Niet zo slim dat ik precies het omgekeerde opschrijf. Bedankt!

Andere antwoorden (2)

Dat ligt er natuurlijk wel aan hoe vaak ze naar een museum gaan. Maar mijn schoonvader heeft een museumkaart, en die maakt er heel veel gebruik van. En dan is het absoluut de moeite waard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kaart kan het ook voor ze mogelijk maken om vaker te gaan dan wat ze tot nu toe doen. En dan is het natuurlijk helemaal terugverdiend.
Daarnaast vind ik het ook een voordeel dat je met de museumkaart eventjes langs een museum kunt gaan. Als ik het zat ben ga ik weer naar huis zonder dat ik het gevoel heb dat ik alles moet zien omdat ik zoveel entree heb betaald. Wellicht kan dat voor jouw ouders ook zo werken.

En het geeft de mogelijkheid om sommige musea op een hele andere manier te bekijken. Lekker genieten van het zonnetje in de hortus of alleen even lunchen.