Armeluiszilver, ook wel boerenzilver of poorman's silver genoemd. De officiële naam is Mercury glas. Een item van armeluiszilver is gemaakt van dubbelwandig glas met een verzilverde laag aan de binnenkant. Oud armeluiszilver heeft vaak een prachtig verweerde uitstraling.

Vroeger was het Mercury glas heel populair bij grote delen van de bevolking die zich geen echt zilver konden permitteren. De uitstraling van deze items was zoals het echte zilver, zodoende kon men toen toch meedingen met een luxe uitstaling.

Toegevoegd na 6 minuten:
Die tekst staat op http://www.heerlyckgoed.nl/a-39290914/verkocht/armeluiszilveren-kandelaar-verkocht/.

Op deze website https://nl.wikipedia.org/wiki/Alpaca_(legering) staat echter iets anders, namelijk dat het een andere naam is voor de legering Alpaca:

"Alpaca (legering)

Alpaca is een zilverkleurige metaallegering van koper, zink en nikkel. Het wordt dikwijls nieuwzilver genoemd. Andere namen die gebruikt worden voor deze nikkel­legering zijn: hotelzil­ver, nikkelzilver, armeluiszilver, Berlijns zilver, maillechort en argentaan.

De gebruikte metalen kunnen in diverse verhoudingen worden gemengd. Voor Alpaca 12 is de verhouding:
* koper: 64 à 65 %
* zink: 23 à 24%
* nikkel: 12%"

Een legering is een vast mengsel van een metaal met een of meer andere elementen, veelal andere metalen.
Antoni
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Is dat wat anders dan sterlingzilver?
Of bevat sterling teveel zilver om als 'armeluiszilver' te worden beschouwd?
Antoni
8 jaar geleden
"Sterling silver is an alloy of silver containing 92.5% by mass of silver and 7.5% by mass of other metals, usually copper. The sterling silver standard has a minimum millesimal fineness of 925." Zie: https://en.wikipedia.org/wiki/Sterling_silver. Sterlingzilver bevat 92,5% zilver. Ja, dat is dus iets anders.
niko
8 jaar geleden
sterlingzilver is het zilver dat gebruikt wordt om sieraden enz van te maken,en bevat 92 procent zilver.puur zilver is te zacht.
Antoni
8 jaar geleden
Alpaca wordt in het Engels nickel silver genoemd:
Antoni
8 jaar geleden
Ik vergat de website bij mijn laatste reactie te vermelden: https://en.wikipedia.org/wiki/Nickel_silver.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Weer wat geleerd, thanks en plus. :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Rabelais Ik weet dat "de Brit" altijd wat geringschattend over "silver from the Continent" spreekt/denkt . [ Eigenlijk net zoals wij hier over Scandinavisch (Noors?) zilver. ] "Sterling" is zuiverder en dus meer waard.