Zijn er bevolkingsgroepem/groeperingen die vooral de kleur roze gebruiken (behalve homoseksuele)?

Ik vroeg me af of er groepering of gehele bevolkingsgroepen bestaan die vooral met de kleur roze werken. Van india tot amerika to in afrika. Maakt niet uit wat of wie dan ook.
Iemand een idee?

8 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

De kleur roze is zeer populair bij jonge meisjes van 3 tot 7 jaar.

Toegevoegd na 10 uur:
Waarom houden alle meisjes van roze? Je zou denken dat ze daarvoor geprogrammeerd zijn vanaf het babystadium. De meeste ouders zullen hun baby roze kleertjes geven als het een meisje is en blauwe in het geval van een jongen. Als een baby continu in een roze omgeving verkeert gaat ze die kleur associëren met bescherming en liefdevolle verzorging en ontwikkelt daardoor een voorkeur die de rest van haar leven blijft hangen. Maar het is ook mogelijk dat de voorkeur van meisjes voor roze een aangeboren eigenschap is: een van de vele verschillen tussen mannen en vrouwen die ontstaan zijn in de evolutie.

Een Engelse onderzoeksgroep onder leiding van Anya Hurlbert toonde in 2007 aan dat de voorkeur voor roze wijd verbreid is onder vrouwen. De onderzoekers zetten mannen en vrouwen achter de computer waarbij ze de opdracht kregen om snel te kiezen tussen twee gekleurde vlekjes.

Het bleek dat zowel mannen als vrouwen een voorkeur hebben voor blauw, maar de vrouwen prefereerden de meer rode tinten in het blauw terwijl de mannen de groen-blauwe tinten vaker aanwezen. Het verschil was heel duidelijk en bovendien was het aanwezig bij zowel Engelse als Chinese proefpersonen. Omdat Chinezen niet zo sterk de gewoonte hebben om hun baby in roze kleertjes te steken als het een meisje is, leek het er sterk op dat de voorkeur van vrouwen voor roze aangeboren is.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zie het ook steeds vaker in Nederland bij oudere jongens.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Interessant om te weten is dat vroeger, bijvoorbeeld rond 1900, blauw juist de gebruikelijke kleur was voor meisjes en rood/roze de gebruikelijke kleur voor jongetjes, en dat het pas in de afgelopen eeuw omgedraaid is. Of de smaak van jongens en meisjes wat betreft kleur toendertijd dan ook andersom was, weet ik niet.