Vind jij windmolens horizonvervuiling?

Sinds kort hebben wij windmolens in onze stad. En ik ben dol op ze. Ik weet ook niet precies waarom. Toch kan ik me best indenken dat mensen windmolens horizonvervuiling vinden, ondanks dat windenergie heel erg voordelig is voor de wereld. Wat vind jij?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Milieu
1.7K

Het beste antwoord

nee, ik vind het juist een geweldig gezicht en maak zo mogelijk altijd foto's ervan. Ik vind juist de tegenstelling van natuur-techniek zo mooi.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (16)

Wat leuk dat je dol op ze bent. Ik heb dat ook!
Om er vlak onder te gaan staan en die imposante wieken te horen en zin voorbijgaan... magisch..
Dus nee, ik vind windmolens geen horizonvervuiling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het niet binnen de perken wordt gehouden dan is het enige landschap wat je ziet een landschap met windmolens en ik ben bijvoorbeeld opgegroeid met die dingen, vader zat in die handel. En ik vind ze uitgesproken lelijk. Na een paar jaar hangen ze je echt wel de keel uit. Overigens vind ik het een prima alternatief voor boven op daken van wolkenkrabbers in stadscentra.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zullen altijd mensen blijven die de windmolens horizonvervuiling zullen blijven noemen. En zolang er een generatie is die dit succesvol weet tegen te houden zal het waarschijnlijk nog lang duren voordat ze echt geïntegreerd zijn in Nederland...

Maar persoonlijk vind ik windmolens echt geen horizonvervuiling...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is imposant, maar wel heel luidruchtig... De mens maakt toch al zo veel lawaai... Kun je in Nederland ergens de stilte horen? Bijna niet... Dus ik vind ze niet zo zeer visuele vervuiling, maar wel auditieve vervuiling...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neuh, valt best mee. Je moet ze ook geconcentreerd bij mekaar zetten. En natuurlijk de wieken beter vast maken...
Je kunt ook zonnepanelen nemen die je gewoon op je dak zet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het woord horizonvervuiling: daarmee wordt de ontsiering van het landschap door bebouwing, hoogspanningsmasten, windmolens e.d. aangeduid. Nederland is een vlak land en heeft dus veel horizon; daarnaast is het ook nog eens dichtbevolkt. Dus geen wonder dat juist wij voor dit verschijnsel een woord hebben bedacht. In de meeste andere talen is men nog niet op het idee gekomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind horizonvervuiling een afschuwelijke term. We leven met 16,5 miljoen Nederlanders op een klein stukje aarde. Niemand heeft het recht om de horizon voor zich op te eisen. Een beetje asociaal ook want we willen allemaal energie. Dat soort mensen kunnen beter naar Siberië verhuizen. Sorrie, even een stukje offtopic om mijn hart te luchten.

Maar goed om je even te antwoorden op je vraag. Ik vind ze best mooi. Eigenaardig dat veel mensen de ouderwetse vorm van molens wel mooi vinden maar hun opvolgers van deze tijd niet. Hopelijk is dat nog een kwestie van wennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het wel horizon vervuiling zoals op de foto hier boven bij de vraag. Dat vind ik echt zonde van de natuur en het uitzicht.

Bij ons in Flevoland staan er wel heel veel, daar heb ik geen last van je ziet toch alleen maar weilanden met graan of aardappels.

Dus in Nederland vind ik het niet erg, maar in een mooi natuurgebied vind ik het wel jammer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind ze prachtig, alleen jammer dat je er niet zo veel aan hebt. Je kunt stroom niet opslaan....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Jeanneque;

Als windmolens een beetje slim worden geplaatst vind ik het zeker geen horizonvervuiling. Vooral in een industrieel- of cultuurlandschap vind ik ze niet storen. Maar liever niet midden op de Veluwe of in een ander stuk natuur
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou denken dat ze de horizon vervuilen met het aanzicht ervan. Maar op een of andere manier is het een geweldig aanzicht! Als ik ernaar kijk geeft het me een soort hoop. Hoop dat de wereld misschien toch nog wel heel blijft. Dat we er misschien wel iets aan doen om de wereld in leven te houden. En het gevoel dat je weet dat duizenden Japanners de volgende dag weer door Amsterdam lopen en denken dat ze iets typisch Hollands hebben gekocht. Een windmolen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Persoonlijk zie ik liever windmolens dan wolkenkrabbers, de laatsten zijn statussymbolen die voor alles zijn ontworpen behalve de mens die er in moet bivakkeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo erg zijn ze niet... Ik vind het eigenlijk zelfs een gaaf gezicht, al die windmolens bij elkaar!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
prachtig, ik dacht dat ik de enige was, ik woon aan het strand, en geniet elke keer van het park daar, soms zie je ze niet, en als het helder wordt zie je zelfs twee parken, en verdwijnen ze achter de horizon. n242 noord holland heeft een rij haaks op de weg staan. Hele mooie foto even hierboven. Maar of ze rendement geven, het is in ieder geval een goede poging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan ze natuurlijk kleiner maken. Er zijn ontwerpen die op het dak van flatgebouwen geplaatst kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind ze niet mooi maar wel nuttig.
Maarrrrrrr, hoe dachten de mensen 200 jaar geleden over hun windmolens? Die werden echt niet gebouwd omdat men ze zo mooi vond. Kortom, misschien wordt er over 200 jaar van alles in het werk gesteld om onze hedendaagse molens in stand te houden. Wie weet worden er wel rondleidingen o.i.d. in gehouden.