Is een kapotte halogeenkoplamp (H7) restafval of chemisch afval?

Toegevoegd na 6 minuten:
Snelle antwoorden, maar wie moet ik nou geloven? Zijn jullie antwoorden gebaseerd op kennis of roepen jullie maar wat om de snelste te zijn? De één zegt "rest", de ander zegt "chemisch". De eerste die mij kan overtuigen krijgt een plus, ik ben benieuwd.

Toegevoegd na 17 minuten:
Ik ben nog steeds niet overtuigd. Het stormt en regent buiten, dus blijf lekker binnen en ga er eens goed voor zitten om het antwoord boven tafel te krijgen. Ik bedoel een halogeen autolamp, geen halogeenlamp uit een 230 voltarmatuur.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Milieu
11K

Het beste antwoord

De halogeenlamp bevat het volgende:
Ijzer (vatting) niet giftig, restafval.
Kwartsglas, niet giftig, restafval,
Wolfram, < 1mg, niet giftig, restafval
Jodium, << 1mg, gezien de hoeveelheid ongevaarlijk, restafval.
Aansluitingen: messing, restafval.
Bakeliet (thermoharder) restafval.

Conclusie, allemaal RESTAFVAL.
kan dus gewoon in de grijze container.

Dit geldt overigens OOK voor 230V halogeenlampjes en gewone gloeilampen.

SPAARLAMPEN en TL buizen: inleveren (KGA)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik denk chemisch afval, maar weet het niet zeker. Waarschijnlijk staat het op de verpakking van de nieuwe lamp.

Toegevoegd na 7 minuten:
Bamibal heeft een handige link geplaatst. Blijkbaar is het restafval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja als het op de verpakking stond, had ik de vraag niet hoeven stellen. Maar de kapotte lamp heb ik uit de fitting gehaald, daar stond het dus al niet op. De nieuwe kwam uit mijn reservelampensetje, daar stond het ook niet op. Bai de wee: de min is niet van mij, maar vermoedelijk van één van de andere beantwoorders, die het overigens niet met elkaar eens zijn.
Halogeenlampen horen bij het klein Chemisch afval.

Toegevoegd na 11 minuten:
Excuses voor het verkeerde antwoord, ik had een onbetrouwbare bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja leuk die afvalwijzer, maar het gaat hier denk ik om een huis-tuin en -keukenhalogeenlamp (3 x woordwaarde). Ik wil het graag weten voor een H7.
bamibal
12 jaar geleden
Dat maakt niet uit. Een H7 bevat wat meer metalen delen, maar verder is er in principe geen verschil.
Halogeenlampen bestaan uit Glas,gloeidraad en als vulling om te voorkomen dat de gloeidraad verbrand het gas Halogeen.
Deze lamp bevat geen enkele chemische substantie en mag daarom gewoon bij het restafval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom dan niet in de glasbak? Wat dat zou natuurlijk ook nog kunnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Glasrecyclingbedrijven zijn niet zo blij met de metalen draad die in de halogeenlamp zit en ook niet met het hittebestendige glas waarvan de lamp gemaakt is,wat niet te verenigen is met het normale flessenglas.
Daarom mag je bijv. ook geen vensterglas in de glasbak gooien.
Ook dit glas is heel anders van samenstelling en geeft problemen bij de recycling.