Zou het helpen als Nederland massaal GEEN vuurwerk zou afsteken tijdens oud en nieuw?

Vorig jaar hing er een compacte grijze nevel over heel Nederland. Als we iets aan het milieu willen verbeteren lijkt me bezuinigen op vuurwerk en de gevolgen daarvan een van de meest voor de hand liggende zaken. Waarom hoor je daar niks over?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Milieu
1.4K

Het beste antwoord

Ben het helemaal met je eens, wat daar voor een rotzooi afgeschoten wordt, daar kun je heel nederland een jaar lang vlees van laten eten.
Maar ja, vuurwerk zal dan wel weer een hobby zijn van die milieu-lobby'isten en vlees eten niet.
Daarnaast zullen ze wel denken: Die ene keer per jaar.

Desalniettemin zou ik het helemaal niet erg vinden zo'n jaarwisseling zonder vuurwerk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oud en nieuw zonder vuurwerk, is toch geen oud en nieuw?

Andere antwoorden (9)

hmzz...
Vuurwerk --> Geld --> Belasting
Er wordt veel geld an vuurwerk uitgegeven hier verdient de overheid natuurlijk weer aan door de BTW.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh ja, de economie, die was ik in mijn antwoord nog even vergeten. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tabak verliezen ze ook weer veel geld op, mensen worden ziek hiervan enz.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Actief terug te dringen...eh dacht het niet. Als iedereen stopt zijn ze nogal wat inkomsten kwijt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Behalve natuurlijk het gros dat uit België gehaald wordt.
blijkbaar niet echt:

Milieuvervuiling

De bijna twintig miljoen kilo vuurwerk die jaarlijks in Nederland en België de lucht in gaat, levert de nodige troep op. Verreweg het meeste daarvan (90%) is vast afval: papier, hout, kunststof en klei.

Volgens onderzoek van het Nederlandse Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieuhygiëne (RIVM) raakt de lucht in de Nieuwjaarsnacht bezwangerd met roet, zwaveldioxide, stikstofoxiden en stofdeeltjes. Water en grond raken verontreinigd met giftige metalen zoals koper, antimoon, strontium en barium.

De verontreinigde lucht is hoogst onprettig voor astmapatiënten, en barium en strontium zijn giftige zware metalen. De Nederlandse organisatie voor Toegepast Natuurwetenschappelijk Onderzoek (TNO) heeft daarom gezocht naar alternatieven. Barium kan worden vervangen door boorverbindingen. Volgens TNO krijg je dan dezelfde groene kleur. Verbindingen van calcium en lithium leveren respectievelijk oranje en roze op, en zijn dus een alternatief voor de rode strontiumkleur.

Barium en strontium uit vuurwerk overstijgen weliswaar niet de door de Nederlandse overheid gestelde normen, maar alle beetjes helpen in de strijd tegen milieuvervuiling. De kopernormen voor water worden in Nederland wél overschreden. De twee ton koper uit vuurwerk die het oppervlaktewater bereikt in Nederland, staat garant voor 3% van de totale koperbelasting. De koperconcentratie blijkt in januari echter nauwelijks verhoogd, hebben metingen van diverse waterschappen uitgewezen. De vervuiling door vuurwerk is dus voornamelijk visueel. We hebben meer last van de rode papiertjes op straat dan van de chemische reacties in de lucht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vorig jaar waaide het niet... Dus toen bleef de rook hangen...

Als het waait dan merken we daar niets van, dan is de rook zo verdwenen...

Dus het hangt veel meer van de wind af dan van vuurwerk afsteken of niet...

Dus het helpt niets...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet alleen de nevel en stank die milieuschade veroorzaken, maar wat denk je van de troep die nog weken op straat blijft liggen? Bijna geen mens meer die het opruimt. Met z'n allen worden we steeds asocialer....
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Och, paar weken later is het alweer vergaan.
Omdat de milieuschade die vuurwerk geeft een zeer minimale effect heeft op het milieu. Daarnaast is het eens per jaar en is het iets waar veel mensen plezier aan beleven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
denk je echt dat iedereen geen vuurwerk meer zou afsteken? het is een traditie, en die zullen we niet zo gauw breken.
ik denk dus dat het niet eens te realiseren is.
en het millieu is toch al slecht, dus dit kan er nog wel bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben het wel met je eens, maar je moet wel reeel blijven. Het gaat hier om een traditie die altijd zal blijven. Persoonlijk zal ik er geen cent aan uitgeven. Vind er niks aan en ook nog eens zonde van me geld. Een verbetering van het milieu zal het echt niet zijn. Die 2 uurtjes op jaarbasis maken echt niet het verschil. Pak dan de industrie aan, uitlaatgassen van oude auto's, vliegtuigen en fabrieken. Doe al die extra kerstverlichting uit, en ga zo nog maar een uurtje door. Het hoort er bij. Doe er niet moeilijk over en laat de boel de boel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is als een druppel in de oceaan.

Dat is dus ook de rede dat je er niks van hoort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou misschien wel helpen. Maar dat gaat niet lukken.
Naar schatting wordt in Nederland rond de jaarwisseling vijftig miljoen gulden uitgegeven aan legaal vuurwerk. Daar komt nog eens 40-100 procent aan illegaal vuurwerk bij. In totaal gaat naar schatting vijfduizend ton vuurwerk de lucht in, maar er zijn ook hogere schattingen. Negentig procent van het afgestoken vuurwerk is siervuurwerk, de rest is knalvuurwerk. De trend van de laatste jaren is een verdere verschuiving naar spectaculairder siervuurwerk.

Juist het siervuurwerk veroorzaakt de grootste belasting voor het milieu. De kleureffecten worden veroorzaakt door milieuschadelijke zware metalen. Die blijven niet in de lucht zweven, maar slaan neer. Zo komt met het Nieuwjaarsvuurwerk maar liefst 100 ton barium, 40 ton koper, 30 ton strontium, 10 ton titaan en 5 ton antimoon in het milieu terecht (schattingen van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieubeheer voor het jaar 1992). Met de tendens naar meer en spectaculairder siervuurwerk wordt deze milieuvervuiling nog groter.

Vuurwerk bevat verder zwart buskruit, dat een aanzienlijke luchtvervuiling geeft met zwaveloxiden, stikstofoxiden en fijn stof. Rond de jaarwisseling zijn de concentraties fijn stof in de lucht het hoogste van het hele jaar. Bij weinig wind of mist wordt de grenswaarde voor fijn stof ruimschoots overschreden. Vooral CARA-patiënten hebben veel last van deze luchtvervuiling.

Ten slotte levert het vuurwerk na afloop nog eens circa 3000 ton afval op.