waar leeft een eend?

ik wil weten waar eenden vooral leven, in de zee, in een sloot of in een rivier

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Milieu
3.4K

Antwoorden (2)

Tegenwoordig leven eenden vaak juist dicht in de buurt van mensen, zoals bij water in de bebouwde kom van dorpen en steden en worden de eenden niet meer gejaagd maar gezien als leuke aanvulling op de leefomgeving. Zo wordt het bijvoorbeeld door sommigen als aardig tijdverdrijf gezien om "de eendjes te voeren" met overgebleven oud brood. Ze leven in watervlaktes in parken en tussen de huizen maar ook in sloten en rivieren meren en andere zoetwater water vormen.
11 jaar geleden
Dat hangt van de soort af: Veel eenden, als zwarte zee-eenden en eidereenden leven op zee langs de kust. De grootste aantallen eenden zien we nu in de grote plassen niet al te ver van zee of langs de grote rivieren, met als talrijkste soort de smient. De meeste wilde eendensoorten die we nu zien broeden in Scandinavie of nog verder. Elke eendensoort heeft zijn eigen lifestyle, waardoor hij andere eendensoorten niet voor de voeten loopt, dat wordt een niche genoemd. De meeste eenden hebben wel soortgelijke eigenschappen, ze zijn voor hun eten gebonden aan water, met uitzondering van graseters zoals de smient. Vaak filteren ze klein gedierte uit, zoals de slobeend of hebben ze meer een gemengd dieet zoals de wilde eend. Langs meren zie je ook veel zogenaamde duikeendjes als de kuifeend, de topper en de tafeleend. Deze eenden eten meestal driehoeksmosselen, die op de oeverbescherming groeien en zijn de hele dag bezig om ze op te duiken. Ook houden ze wel van ruime vlakke gebieden, waar ze ongestoord kunnen slapen.

De parkeenden zijn een beetje zielig geval, ze worden overvoerd, het water vervuilt door hun vele uitwerpselen en niet opgegeten brood en van hun broedsels komt niet veel terecht. Ook zijn het vaak kruisingen van soorten met een erg onregelmatige tekening, of ze zijn gewoon in een vrij slechte conditie. Als je een krooneend in het wild hebt gezien, dan is een krooneend in een park een beetje een grauw beestje. Krooneenden zijn op zich wel illustratief omdat ze vrijwel uitsluitend kranswier eten, waardoor je ze alleen op speciale plekken tegenkomt.

Als je er meer over wilt weten kun je eens bij de Sovon site kijken, daar staan verspreidingskaartjes per soort, zomer en winter. Ook waarneming.nl heeft zeer veel info beschikbaar, evenals foto's en zeer recente waarnemingen. Het mooiste is natuurlijk naar het veld gaan, dan is het alleen wel fijn als je ook een telescoop beschikbaar hebt. Met de verrekijker kun je de soorten nog wel redelijk onderscheiden, maar op die grote afstanden kun je ze met een telescoop optimaal bekijken zonder dat je ze verstoord.