Is de gemeente verplicht om Asbest uit de gemeentegrond te verwijderen?

In de gemeentegrond naast ons huis liggen een aantal asbesthoudende golfplaten. Ze liggen deels boven de grond. Op mijn aandringen heeft de gemeente een onderzoek gedaan en hieruit is gebleken dat het inderdaad om asbesthoudend materiaal gaat. Omdat er veel kinderen uit de buurt in de gemeentetuin spelen leek het mij logisch dat het opgeruimd werd echter geeft de gemeente aan dat ze dit niet gaan doen omdat er geen gevaar zou zijn voor mens, dier en milieu. Vreemde zaak?!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Milieu
1.5K
ronron1212
9 jaar geleden
asbest zelf als het met rust gelaten wordt is niet gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat klopt, maar ik gaf aan dat er kinderen spelen. De gemeente gaf aan dat "die er maar vanaf moeten blijven".. Kinderen zijn kinderen, die blijven er niet vanaf..

Antwoorden (1)

Als er geen gevaar is, is de gemeente inderdaad niet verplicht. Maar het lijkt me sterk dat er geen gevaar is, als de asbest boven de grond ligt.
Zie hier voor het Rijksbeleid inzake asbestverwijdering:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/asbest/asbestbeleid.
Hier zal de gemeente toch ook naar moeten luisteren.