Is water koken in een waterkoker slechter voor het milieu dan het laten koken op een gasfornuis?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Milieu
1.1K

Antwoorden (3)

In de waterkoker is minder belastend voor het milieu. Tegenwoordig wordt al veel "groene stroom" opgewekt en gebruikt, waardoor elektriciteit steeds milieu-vriendelijker wordt.
9 jaar geleden
Om een liter water aan de kook te brengen is een bepaalde hoeveelheid energie nodig, ongeacht of het elektrisch is of gas.
Bij het opwekken van elektrische energie (in de centrale) gaat er natuurlijk wel wat als warmte verloren. Het rendement is waarschijnlijk niet meer dan 50%. Die verliezen "kosten" dus wel milieu.
Als je je huis met een hoogrendementketel verwarmt is het tendement (meen ik) ongeveer 90%. In dit geval dus beter het met gas te doen.
Maar je keteltje op het gas haalt waarschijnlijk de 50% niet. En is het dus beter om het elektrisch te doen.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt ; zeker kleine hoeveelheden water gaan efficienter en sneller elektrisch.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedenkt wel dat het beste voor het milieu niet altijd het beste voor je portemonnee is. De tarieven voor gas en elektra verschillen nogal.
Reddie
9 jaar geleden
@henkaren , als je op gas verwarmt met rendement 65% ben je portemonneegewijs hetzrlfde kwijt als elektrisch opwarmen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De vraag gaat over water koken op een gasfornuis, ik zie het verband met de HR ketel niet....
Reddie
9 jaar geleden
@koosknip , het rendement van CV ketels is bekend. Vandaar dat ik daarmee vergelijk. Het rendement van een keteltje op het gas is onbekend, want afhankelijk van oa brandergrootte ketelgrootte, de grootte van de gasvlam (kraan).
En voor een CV ketel heb ik de vergelijking al eens berekend.
Dat is de achtergrond van de HR ketel.
Bij koken op een gasfornuis gaat veel warmte verloren langs de ketel, bij een waterkoker zit het verwarmingselement ín het water, alle warmte gaat dus naar het opwarmen van het water.
Hoewel de warmte van gas iets goedkoper is dan die van elektra zal het veel betere rendement van de waterkoker toch voordeliger zijn, en dus ook beter voor het milieu.