Waarom moeten de kinderboerderijen dicht nu er vogelgriep is?

Ik werk als vrijwilliger bij een kinderboerderij ergens in Brabant. Een paar dagen terug kreeg ik (en de andere vrijwilligers) een mailtje van de beheerder dat we in ieder geval tot zondagmiddag gesloten moeten blijven i.v.m. de vogelgriep. Op het moment van de mail waren er 2 gevallen bekend
van de vogelgriep. Het tweede gedupeerde bedrijf zit volgens mij in Zuid Holland, een flink aantal kilometers bij ons vandaan Ik heb gezocht op internet naar redenen waarom ook kinderboerderijen dicht moeten blijven, maar een antwoord heb ik nog niet gevonden. Onze beheerder heeft nog niet gereageerd op mijn vraag. Ik weet dat er voor de mensen die op wat voor manier dan ook beroepsmatig met de pluimveesector te maken hebben allerlei eisen zijn waar ze zich aan moeten houden. Maar onze kinderboerderijdieren worden niet gegeten, niet vervoerd, de eieren worden niet verkocht, ze blijven op het terrein. En de kippen zitten gewoon ergens op het terrein in hokken die niet toegankelijk zijn voor wie dan ook behalve voor de collegaas van de dierenverzorging. Er is verder geen direkt contact tussen de kippen en de meeste mensen op de kinderboerderij en ook niet tussen de bezoekers met de kippen (de ezels, geiten en schapen worden geaaid en geknuffeld, de kippen dus niet). Het sluiten van de kinderboerderijen is bij mijn weten landelijk en door de overheid bepaald.

Toegevoegd na 4 minuten:
"2 gevallen bekend van vogelgriep" moet zijn dat er 2 bedrijven bekend zijn waar de vogelgriep is geconstateerd.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Milieu
1.5K

Antwoorden (2)

Er is nog veel onduidelijk over hoe het virus zich verspreidt, en niemand wil een herhaling van 2003. Er staan grote economische belangen op het spel, om het nog maar niet te hebben over de emoties die met ruimingen gepaard gaan.
Er wordt daarom op safe gespeeld.
Stel dat het virus zich al heeft verplaatst naar jouw kippen, en de kippenverzorgers slepen dat bijvoorbeeld aan hun schoenen mee naar buiten: daar kan het zich via de schoenen van de bezoekers overal naar toe verplaatsen.
Vermoedelijk is er niets aan de hand, maar better safe dan sorry.
9 jaar geleden
Het is uit voorzorg. Indien er mensen besmet zouden zijn geraakt, kunnen die de griep overbrengen op pluimvee. Voor kippen is deze hoogpathogene variant van de vogelgriep dodelijk. Om het zekere voor het onzekere te nemen moeten daarom de kinderboerderijen dicht.

Vogelgriep kan verspreid worden via andere vogels, stofdeeltjes en vogelpoep, maar ook mensen kunnen deze griep verspreiden. Mensen kunnen geen andere mensen besmetten, maar wel kippen.
Voor kinderboerderijen is het onmogelijk om 'bij de poort' te controleren waar alle bezoekers de afgelopen 72 uur zijn geweest, en of ze misschien in contact zijn geweest met tamme of wilde vogels.
Om elke vorm van besmetting uit te sluiten, moet elke boerderij daarom uit voorzorg 72 uur op slot. Alleen medewerkers (of vrijwilligers) die de dieren komen verzorgen en zelf niet in contact zijn geweest met pluimvee de afgelopen 72 uur mogen op de kinderboerderij komen.

Dit is een preventieve maatregel die altijd wordt genomen zodra er een zeer besmettelijke dierziekte uitbreekt.
Amadea
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Het werkt idd de andere kant ook op natuurlijk.
Ellendige toestand.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de bron. Ik kende die niet en is interessant. die ga ik zeker eens beter lezen.