Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom moeten de kinderboerderijen dicht nu er vogelgriep is?

Ik werk als vrijwilliger bij een kinderboerderij ergens in Brabant. Een paar dagen terug kreeg ik (en de andere vrijwilligers) een mailtje van de beheerder dat we in ieder geval tot zondagmiddag gesloten moeten blijven i.v.m. de vogelgriep. Op het moment van de mail waren er 2 gevallen bekend
van de vogelgriep. Het tweede gedupeerde bedrijf zit volgens mij in Zuid Holland, een flink aantal kilometers bij ons vandaan Ik heb gezocht op internet naar redenen waarom ook kinderboerderijen dicht moeten blijven, maar een antwoord heb ik nog niet gevonden. Onze beheerder heeft nog niet gereageerd op mijn vraag. Ik weet dat er voor de mensen die op wat voor manier dan ook beroepsmatig met de pluimveesector te maken hebben allerlei eisen zijn waar ze zich aan moeten houden. Maar onze kinderboerderijdieren worden niet gegeten, niet vervoerd, de eieren worden niet verkocht, ze blijven op het terrein. En de kippen zitten gewoon ergens op het terrein in hokken die niet toegankelijk zijn voor wie dan ook behalve voor de collegaas van de dierenverzorging. Er is verder geen direkt contact tussen de kippen en de meeste mensen op de kinderboerderij en ook niet tussen de bezoekers met de kippen (de ezels, geiten en schapen worden geaaid en geknuffeld, de kippen dus niet). Het sluiten van de kinderboerderijen is bij mijn weten landelijk en door de overheid bepaald.

Toegevoegd na 4 minuten:
"2 gevallen bekend van vogelgriep" moet zijn dat er 2 bedrijven bekend zijn waar de vogelgriep is geconstateerd.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Milieu
1.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Er is nog veel onduidelijk over hoe het virus zich verspreidt, en niemand wil een herhaling van 2003. Er staan grote economische belangen op het spel, om het nog maar niet te hebben over de emoties die met ruimingen gepaard gaan.