Wordt vliegtuig servies/bestek hergebruikt?

Telkens als ik vlieg vraag ik mij af: Wordt gebruikt vliegtuig servies/bestek hergebruikt? Het ziet er te stevig uit om weg te werpen, maar afwassen lijkt me ook niet voor de hand liggend.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Milieu
2.3K
Antoni
9 jaar geleden
Komt de steward(ess) dan niet langs om alles in een vuilnisbak of -zak te gooien?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goeie vraag. Heb ik me ook wel eens afgevraagd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De laatste keer dat ik vloog werd door de steward(-ess) het gewone afval separaat in een afvalzak gedaan, servies en bestek zet ze terug in haar trolley. Maar dat zegt nog niet zoveel, want wat doet de luchtvaartmij vervolgens met die trolley?
Ik kan bij deze al wel met zekerheid stellen dat het niet de steward(-ess) is die de afwas doet tijdens de vlucht.

Het beste antwoord

Ik zag laatst op Discovery of National Geography een serie over Dubai Airport. Daar werd wel degelijk het bestek van de vliegtuigmaatschappij Emirates , wat niet van plastic was, gewassen en weer gebruikt.

Toegevoegd na 31 seconden:
En borden werden ook gewassen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@WasMaes, Dat klopt, het porseleinen servies wordt overal op de luchthavens afgewassen. Dit servies is afkomstig uit de first class of businessclass. Dat is niet alleen bij Emirates Airlines maar ook bv bij Quantas en Singapore airlines. In de World Business Class van de KLM krijg je het op Marcel Wanders servies en glaswerk.Natuurlijk wordt dat afgewassen op de luchthaven. Het plastic servies uit de Economy class wordt niet afgewassen maar gaat met het afval in trolleys van boord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+) Ik vond op Wikipedia de volgende tekst: In May 2010, concerns were raised in Australia and New Zealand over their respective flag carriers, Qantas and Air New Zealand, reusing their plastic cutlery for international flights between 10 and 30 times before replacement. Both airlines cited cost saving, international quarantine, and environmental as the reasons for the choice. Both have also said that the plastic cutlery is commercially washed and sterilized before reuse.[4][5][6] Reusing plastic tablewares though is a regular practice among many airliners and food caterers. http://en.wikipedia.org/wiki/Airline_meal
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Personeel van de luchtvaartmaatschappijen zouden dit verklaard hebben. De bronnen waaruit geciteerd is zijn deels verwijderd. Een autoriteit van de voedselveiligheid heeft nav van de tv uitzending verklaart dat het zeer onhygiënisch is als dat al zou gebeuren. Er is regelgeving waaraan de maatschappijen zich dienen te houden. Het wegwerpbestek is ontworpen om te worden weggegooid na gebruik.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarschijnlijk zijn alle drie de antwoorden correct en hangt het van de airliner af wat er met het servies wordt gedaan na gebruik. Het valt niet mee hier een vinger achter te krijgen, welke methode het meest wordt gebruikt.
De optie "afwassen" is voor het milieu de beste optie. Ik hoop dat airliners dit zullen beseffen en deze optie zullen kiezen en dit zullen gebruiken om zich te onderscheiden van hun concurrenten.
Ik kies daarom voor dit antwoord als "beste antwoord".

Andere antwoorden (2)

Nee alles wordt weggegooid. Is goedkoper en sneller om wegwerp artikelen te gebruiken naast dat het ook hygiënischer is.
9 jaar geleden
Gerenommeerde vliegtuigmaatschappijen wassen het plastic bestek niet af voor hergebruik. Het wordt wel hergebruikt, maar dan is een kringloop.
Bij de KLM – Schiphol worden de plastic bakjes, het bestek en de voedselresten omgezet in elektriciteit en warmte. De stroom wordt weer op de luchthaven gebruikt. Met deze opgewekte stroom arriveren de koffers vervolgens weer in het vliegtuig. De afgevangen CO2 gaat als plantenvoeding naar bloemenkassen in Aalsmeer. De vroegere KLM-president-directeur Peter Hartman motiveerde deze maatregel als volgt: „Ons probleem is dat afval uit vliegtuigen vaak het luchthaventerrein niet af mag". Er gelden namelijk allerlei strenge veiligheidsregels voor.

Toegevoegd na 32 minuten:
= Het wordt wel hergebruikt, maar dan als kringloop.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
"bestek en de voedselresten omgezet in elektriciteit en warmte".
Dacht ik niet. Lijkt me eerder dat het chemisch gerecycled wordt in plaats van verbrand. Chemisch gezien is het véél kostbaarder. De vroegere KLM-president-directeur Peter Hartman kletst uit zijn nek.
Vijfentwintig jaar geleden vervoerde ik maaltijden naar het luchthaventerrein van schiphol, en nam de trolleys met bestek, borden en etensresten mee terug.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plus voor je antwoord.
Weet je zo of dit alleen voor KLM geldt of dat dit wereldwijd het beleid is?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
25 jaar geleden kreeg ik mijn maaltijd nog op een porseleinen bord met echt bestek. Maar misschien was dat alleen in de business class.
Ik hoefde ook mijn schoenen niet uit te trekken en ging niet door een detectiepoortje. @Rabelais, dat laat ik navragen, maar plastic bestek afwassen schijnt belastender voor het milieu te zijn en is arbeidsintensiever dan weggooien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@JoanDArc
Ik ben benieuwd. :)
De laatste keer vloog ik met Emirates en werd alles netjes opgehaald met een trolley.
Het kan natuurlijk heel goed zijn dat het daarna alsnog wordt weggegooid, maar het ging in ieder geval niet meteen in een vuilniszak.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antwoord van een stewardess: vloog vorige maand voor het laatst bij Airberlin. Alles komt in de afval en verlaat via trolleys het vliegtuig.
Ook het afval van de toiletten verlaat niet het vliegtuig via de achterkant, tijdens de vlucht , zoals veel Duitsers denken. Even naar het toilet gaan boven Duitsland (voor sommigen een traditie) heeft geen zin.
Dit afval wordt opgevangen in een tank die op het vliegveld wordt geleegd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@JoanDArc
Top, dankjewel!
Ik was niet op de hoogte van de door jou genoemde traditie. Vind 'm wel grappig, maar het zal na 70 jaar niet zo relevant meer zijn. ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@JoanDarc
Hilarisch! Hoewel, ik vraag mij af wat er gebeurt als je een grote boodschap op 10 km hoogte bij -50 C zou lozen. Zou inslaan als een bom vrees ik!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Even herstellen, het zijn uiteraard de Nederlanders die "het" denken, tradities zijn heilig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+)
Als KLM-president-directeur Peter Hartman dit in 2009 meldde, dan ga ik ervan uit dat dit voor KLM in 2009 ook zo gold. Ik word niet echt vrolijk van dit bericht. Temeer omdat ik na heel veel googlen erachter ben dat veel airliners het anders aanpakken. Zie hiervoor mijn reactie onder het antwoord van WasMaes.