Waar gaat ons glas uit de glasbakken eigenlijk naartoe? Je ziet bijna nooit gerecycled glas.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Milieu
2.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gerecycled glas is altijd groen, klopt dat? Komt dat door de viezigheid die bij het weggegooide glas zit (potten met pindakaasresten / beschimmelde pastasaus - u kent het) of door iets anders?
Antoni
9 jaar geleden
Voorzover ik weet is (bijna) al het glas gerecycled glas. Hoe weet jij zo zeker dat je bijna nooit gerycled glas ziet? Hoe zie jij het verschil tussen niet-gerecycled glas en wel-gerecycled glas? De informatie uit je reactie over de viezigheid is onjuist. De glasscherven van ingeleverd glas worden schoongemaakt en dan opnieuw gebruikt om weer glas van te maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik dacht het te zien aan de groene kleur van het 'gerecyclede glas', zoals het verkocht wordt. (Inderdaad bij Dille en Kamille zoals in een andere reactie staat) Ik ben er nog niet helemaal achter hoe zich dit dan onderscheidt van het 'gewone' gerecyclede glas -wrs een reststof-, maar ik ga even speuren op Google.
Antoni
9 jaar geleden
Gewone doorzichtige "witte" groentenpotjes van bijvoorbeeld Hak worden ook gemaakt van gerecycled glas, voorzover ik weet.

Antwoorden (3)

Je gooit een potje van glas in de glasbak, maar wat er gebeurt er met al het glas dat in de glasbak zit?

Als eerst wordt de glasbak geleegd in de vrachtwagen. De vrachtwagen gaat dan naar het bedrijf waar het glas wordt gerecycled. Aangekomen bij het bedrijf leegt de volle vrachtwagen zijn lading in een grote bak.

Vanuit de bak gaat het glas de lopende band op naar de fabriek. Door grote magneten worden deksels en andere dingen van de lopende band gehaald.Verder op de lopende band wordt het glas per kleur gescheiden. Dit scheiden van glas gebeurt door speciale lichtsensoren die kunnen zien of het glas groen, wit of blauw is. Een hamertje zorgt er dan voor dat je juiste kleursoort van de lopende band wordt getikt.

Als het goed is, is er dan alleen nog maar glas over. Om dit zeker te weten wordt het glas gecontroleerd op de kwaliteit. Als de kwaliteit goed is dan wordt het glas weer in grote vrachtwagens geladen.

De vrachtwagens storten het glas dan buiten op een groot terrein. Hier moet het glas ongeveer 8 weken blijven liggen. In deze weken rotten alle organische stoffen zoals jam en appelmoes weg. Als er dan alleen nog maar glasscherfjes zonder etensresten zijn, dan kan het glas naar de glasfabriek waar van oud glas weer nieuw glas wordt gemaakt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus gescheiden aanbieden slaat nergens op.
bamibal
9 jaar geleden
Hoezo niet?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Bram,
De vrachtauto's waarmee het glas uit de glasbakken wordt geleegd, hebben laadbakken die in drie compartimenten zijn verdeeld door middel van tussenschotten. Elk deel van de glasbak met wit, groen en bont (gemengd) glas wordt geleegd in een apart compartiment. Zo komen de kleuren bij het legen van de glasbak in aparte delen van de laadbak terecht. En wordt het glas uit de glasbakken ook keurig gescheiden op kleur bij de glasrecyclingfabriek afgeleverd. In gemeenten waar het glas op kleur gescheiden wordt ingezameld gaat dus bij het legen van de glasbak niets op één hoop. Blijft u dus uw glas op kleur gescheiden in de glasbak doen. http://www.duurzaamglas.nl/consument/vraag-en-antwoord#a11
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt wat je zegt Maarten2221, maar bij de verzamelaar wordt het weer bij elkaar gekieperd, bron ? eigen ervaring.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Van oud glas wordt nieuw glas gemaakt. Als glas goed op kleur is gescheiden, maakt men van witte scherven wit glas, van groene scherven groen glas en van bruine scherven bruin glas. Van verschillende kleuren door elkaar wordt bruin glas gemaakt.
http://www.milieucentraal.nl/afval/afval-scheiden-en-recyclen/afval-verwerken/ onder het kopje glas.
Het zou kunnen zijn dat je gelijk hebt, ik ben nog nooit in een glasverwerkingsfabriek geweest.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt allemaal Blijft de vraag wat dat groene glas dan is wat als 'recycled glas' wordt aangeboden o.a. bij Dille en Kamille.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goeie vraag!
Als ik op hun site (http://www.dille-kamille.nl/nl/shop/c/111/a/4575/fles-groen-gerecycled-glas-1-2-liter) zoek staat er:
"100% gerecycled glas. De groene kleur ontstaat door een chemische reactie tijdens het opnieuw smelten van wit glas. Omdat het glas op een lagere temperatuur wordt verwerkt is het energiebesparend en minder luchtvervuilend. "
Bij de bron in mijn vorige reactie (http://www.milieucentraal.nl/afval/afval-scheiden-en-recyclen/afval-verwerken/) zeggen ze:
"Glasscherven smelten bij een aanzienlijk lagere temperatuur dan kwartszand, soda, kalk, de oorspronkelijke grondstoffen van glas; het gebruik van glasscherven bij de productie van glas levert een energiebesparing op van circa 25 procent." De manier van produceren is zo al hetzelfde. Het lijkt me dat het gewoon marketing is. Glas aanbieden met iets andere diktes/formaat en kleur en dan zeggen dat dit komt omdat het 'ambachtelijk' gemaakt is. Een groot deel van de mensen gelooft het direct. Maar dit is een veronderstelling. Ik heb geen harde feiten die dit bevestigen.
Recycled glas is niet van nieuw glas te onderscheiden. Dit is dus duidelijk anders dan bij bijvoorbeeld papier waar duidelijk zichtbaar is dat gerecycled papier van mindere kwaliteit is dan nieuw papier. Dat is de reden dat je geen recycled glas ziet,

Voor het proces geeft Maarten 2212 een duidelijke beschrijving.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn producten van gerecycled glas te koop.
Je kunt bij veel winkels zien dat ze glaswerk van gerecycled glas verkopen.
Bv. Bij Dille en Kamille, Jamie Oliver glaswerk, Xenos en ook Blokker verkopen veel glas dat gerecycled is.

Wanneer je op internet de juiste zoektermen invult, kom je meerdere winkels tegen.