Heeft het zin voor het milieu om zwerfvuil op te rapen in een stad?

Ik woon in een grote stad en overweeg om een aantal keer per week zwerfvuil te gaan verzamelen bij mij in de buurt. Ik zou dit willen doen voor een beter milieu.

Maar ik twijfel ook of dit wel (genoeg) zin heeft voor het milieu, omdat het misschien wel zo is dat het zwerfvuil anders toch wel opgeveegd zou worden van de straten door de gemeentelijke diensten. Of als het vuil in de gracht beland, zou het worden uitgefilterd.

Op een strand of in een natuurgebied is dit natuurlijk anders, omdat de gemeentelijke of landelijke diensten niet overal kunnen komen. Maar heeft zwerfvuil oprapen in een drukke stad ook (genoeg) zin?

Nb: alle kleine beetjes helpen natuurlijk, maar dat bedoel ik niet.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Milieu
1.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is een bekend gegeven dat in een schone omgeving minder afval (blikjes e.d.) op straat wordt gegooid. In die zin helpt het dus wel degelijk.
Ritsuka
8 jaar geleden
Alle beetjes helpen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik merk zelf dat mensen die afval in hun handen hebben eerst kijken of er al wat afval op de grond ligt.
Als er veel afval ligt gooien ze het meestal erbij maar als er niks ligt doen ze dat meestal niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt, vuil trekt vuil aan. Dus alleen al in dat opzicht zal het zeker bijdragen tot een schonere leefomgeving.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Ritsuka: zie mijn toelichting, waarin ik al schrijf: "alle kleine beetjes helpen natuurlijk, maar dat bedoel ik niet".
Ritsuka
8 jaar geleden
Het was al laat, ik zie het nu inderdaad staan. Wat ik ook wel eens doe, als ik zie dat iemand voor mij iets op de grond gooit, is het oppakken, zeggen: 'pardon meneer/mevrouw, U bent wat verloren' en het dan teruggeven aan ze. Dan zie je ze echt even kijken en nadenken, en daarna gooien ze het over het algemeen wel in een afvalbak.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Die vind ik heel creatief!

Het beste antwoord

Ja dat heeft zin. Ten eerste kan de gemeente niet overal regelmatig zwerfvuil opruimen. Ten tweede kan het afval zo lang het ergens ligt schadelijke gevolgen voor bijvoorbeeld vogels en huisdieren hebben. En voor het milieu. Weleens een plastic tas gezien die in een boom verstrikt is geraakt en daar jarenlang blijft hangen? Als die was opgeruimd voordat hij kon wegwaaien was het milieu veel beter af geweest. Er zijn voldoende redenen, naast de redenen die in de reacties worden gegeven, om jouw voornemen als zinvol voor het milieu te beschouwen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik raap regelmatig afval van de straat. De omgeving knapt ervan op en anders ik wel! Gewoon doen, dat lijkt me beter dan machteloos wachten op een gemeentelijke instantie. Het kost de gemeente geld om de omgeving afvalvrij te houden>