Hoe groot is het effect datwordt verwacht van de verplichting om 10 cent te rekenen voor een plastic tasje?

Supermarkten moeten nu 10 cent rekenen voor een tasje. Deze wetgeving zal mede gebaseerd zijn op een verwachting mbt de omvang van het effect. Dus een zekere mate van vermindering van tasjes in het afval. En wellicht zijn er al effecten gemeten. Hoe groot is dat effect (in procent en/of tonnen)

8 jaar geleden
in: Milieu
1.4K
ronron1212
8 jaar geleden
Heel wat jaren geleden moest je ook betalen voor een plastic tasje,
Poet
8 jaar geleden
Ok maar nu is er recentelijk een wettelijke plicht gekomen.
ronron1212
8 jaar geleden
Ja prima je eigen boodschappentas meenemen en niet meer zomaar overal tasjes krijgen maar er voor moeten betalen je ziet nu ook bij de super enz dat iedereen weer een tas bij zich heeft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Poet vooralsnog lijkt het effect boven verwachting. Zoals ronron ook al heeft gemerkt, men ziet in supermarkten weer meer eigen tassen.
Ik stond laatst in een zaak waar iemand een koffiezetapparaat had gekocht. Zat in een flinke doos.
Wilt u een tasje of gaat het zo mee?
Neen, geeft u maar een tasje.
Dat is dan 10eurocent.
Oh, laat maar, het gaat zo wel mee.
Dus ... weer een tasje minder.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In Spanje betaal je al langer dan 1 jaar voor een plastic-zak in de supermarkten. soms 3 en soms 5 cent. en ook daar zie je dat er meer mensen een eigen tas mee nemen. dus voor 10 cent zal het effect nog wel groter zijn

Het beste antwoord

Dat weet men nog niet. In de kamerbrief over de betalingsverplichting voor plastic tasjes schrijft de staatssecretaris dat op dit moment de milieuimpact van plastic tasjes nog niet is vast te stellen omdat men niet weet hoe groot het aandeel van plastic tassen in het zwerfvuil momenteel is.