Wat betekent milieuzone op autoweg?

Ik las vandaag 'milieuzone' gemarkeerd op de autoweg. Wat word hiermee bedoeld en waarom staat de markering op die plek.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Milieu
1.4K

Antwoorden (2)

Een milieuzone is in Nederland een gebied in een stedelijke omgeving waar alleen "schone" vrachtwagens met roetfilter worden toegelaten. Het doel van het instellen van een milieuzone is de bescherming van het milieu tegen de uitlaatstoffen van de geweigerde voertuigen. Het gaat met name om de beperking van fijnstof en roet. In sommige plaatsen in Nederland zijn er ook milieuzones voor personenauto's.
SimonV
8 jaar geleden
Milieuzones zijn delen van steden waar zwaar milieubelastend verkeer niet mag rijden. Het gaat dan vooral om vrachtverkeer en oude dieselbusjes, of personenauto's die op diesel rijden en voor 1 januari 2001 voor het eerst een kenteken hebben gekregen. Rij je in een milieuzone terwijl dit met jouw voertuig niet is toegestaan, dan overtreed je de regels en krijg je een boete. In veel Nederlandse steden gelden milieuzones alleen voor vrachtwagens of busjes. Een milieuzone voor personenauto's bestaat tot nu toe alleen in Utrecht en Rotterdam.