Wat is beter voor het milieu: met het vliegtuig of met de auto/trein naar Israel vanaf Nederland? Zou dat heel graag willen weten! Bedankt!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Milieu
1.8K
fremar
8 jaar geleden
Over het algemeen reis je met de trein, touringcar of auto (vanaf 2 personen) milieuvriendelijk naar je vakantiebestemming. Het vliegtuig is juist erg slecht voor het milieu. Zeker als je een vliegvakantie naar een verre bestemming kiest. Bronnen:
- https://www.milieucentraal.nl/vervoer/vliegen-of-ander-vakantievervoer/
Reddie
8 jaar geleden
@fremar, een vliegtuig lijkt heel slecht, maar je moet de milieubelasting wel delen door het aantal passagiers. Dat geldt ook vor trein en auto.
Volgens mij is per auto verreweg het slechtst.
paulus811
8 jaar geleden
Als jij met de auto gaat, zal het vliegtuig nog steeds vertrekken.
Amadea
8 jaar geleden
Het beste voor het milieu is het als jij per zeil- of roeiboot daar naartoe gaat.
zondag
8 jaar geleden
Dat is een goeie Andrea. :) Fietsen of lopen brengt het milieu ook geen schade toe, maar Israël is wel een eind weg. Met de trein zou ik overigens nooit gaan want dan moet je tig keer overstappen en duurt het "een eeuw" voordat je er bent.
Bordensteker
8 jaar geleden
Bij de inbreng van fremar past een kanttekening.
Wat milieucentraal.nl doet is een rekenvoorbeeld neerzetten, met vergelijkingen tussen diverse vervoermiddelen over een afstand van Nederland naar Nice. Niks mis mee.
Maar hier gaat de vraag over naar Israël reizen, en dan wordt het al duidelijk anders. Het vliegtuig wordt op de wat langere afstand (per kilometer) steeds gunstiger. Dus niet per vakantiereis bezien, maar wel per afgelegde kilometer!
Dat komt doordat het altijd een hoop brandstof kost om te starten en naar kruishoogte te klimmen, maar als het vliegtuig eenmaal daar in die dunne lucht voortzoeft, verbruikt het per uur veel minder. Terwijl de snelheid dan zo’n 850 à 900 km/h bedraagt. De auto zit al zodra je op de snelweg zit op een gunstig snelwegverbruik, maar dat wordt daarna niet meer beter door dagenlang te blijven rijden. En Israël is wel een eindje weg. En de auto rijdt over snelle autowegen naar Nice.
Maar tussen Nederland en Israël worden de snelwegen op een gegeven moment afgewisseld door wegen van wat mindere kwaliteit. Je moet al binnen Europa gebergten passeren, en daarna in Turkije opnieuw. Bovendien reis je ook niet echt in een rechte lijn, wat het vliegtuig in principe juist wel doet.
Je verbruik per afstand hemelsbreed wordt dus eerder slechter dan beter. Daarbij moet nadrukkelijk opgemerkt worden dat dit nu eenmaal zo uitpakt omdat Israël voor het vliegtuig een geschikt reisdoel is, terwijl met de auto naar Israël gaan geen voor de hand liggende keuze is. Milieucentraal heeft gelijk als je ervan uitgaat dat je hetzij met de auto een typische autovakantie gaat houden, en als je dat dan vergelijkt met een vliegreis naar Israël. Of Thailand!
Per vakantie is dan de auto een veel betere keuze, mede door de veel kortere reis die je daarmee zult gaan doen.
En de bus en trein zijn geschikt voor ongeveer vergelijkbare afstanden als de auto en dan kun je pas echt vergelijken. En vanwege de bijkomende omstandigheden ga ik het antwoord van mullog plussen.

Antwoorden (1)

Als eerste de opmerking dat het feitelijk onmogelijk is een volledige vergelijking te maken tussen vliegverkeer, auto en trein. Die hiervoor het verhaal uit Trouw.

Verder beperk ik mij in dit antwoord tot de CO2 uitstoot (er zijn nog wel andere milieunormen te bedenken).

Als antwoord dan een tabelletje van verschillende bestemmingen vanuit Brussel met trein, auto en vliegtuig. De trein is duidelijk het minst belastend en auto en vliegtuig worden nipt gewonnen door de auto (waarbij wordt uitgegaan van 1,4 persoon per auto als zijnde een Belgisch gemiddelde).

Ik zou er overigens vanuit Israël voor kiezen om met het vliegtuig te gaan. Om nu met een auto door Libanon en Syrië te gaan rijden lijkt mij vragen om moeilijkheden. Daarnaast vermoed ik dat de treinen daar ook niet meer volgens het spoorboekje rijden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Dikke plus !
Vooral die laatste opmerking geeft aan dat je verder kijkt dan je neus lang is.
Reddie
8 jaar geleden
Dikke plus. Idem.
jodyenboyke
8 jaar geleden
+
Bordensteker
8 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je beperkt je netjes tot de CO2 uitstoot van de direct gebruikte energie voor het transport. Hoe wordt het als je de energie voor onderhoud rails, stations en luchthaven, randvoorwaarden (luchtverkeers geleiding systemen resp rail geleidings systemen) ook meeneemt? Daarnaast is het verbruik van een vliegtuig per passagier heel laag bij het vliegen op 10km hoogte.Alleen om daar te komen kost veel energie, dit ongeacht te vliegen afstand.Let er vooral op dat natuur en milieu, OPZETTELIJK, een vergelijking maakt voor een zeer korte vlucht...Londen Parijs...om zo een negatief beeld van vliegen te scheppen.En ze negeren ook het veel intensievere onderhoud dat een spoor nodig heeft.Het aangehaalde stuk in trouw, van de TU , geeft dat keurig weer. Goed dat je ook dat stuk aangehaald hebt.Uiteraad heeft een moderne airbus met 400-800 passagiers een veel lager verbruik per passagier dan kleinere vliegtuigen.