Mag je in een geleide samenvatting, voor het Nederlands examen, een dubbele punt (:) gebruiken?

Voorbeeld van een opdracht:

"Uit de samenvatting moet duidelijk worden:
- wat de twee oorzaken van deze voedselcrisis zijn.
- ....."

Mag ik dan in de samenvatting zetten: "De twee oorzaken van deze voedselcrisis: goedkoop, lekker en voortdurend beschikbaar voedsel en steeds minder beweging." ?

Ik ben namelijk ban dat het niet goedgekeurd word als ik zeg " De twee oorzaken van de voedselcrisis zijn goedkoop, lekker en voortdurend beschikbaar voedsel en steeds minder beweging." omdat de zinsbouw krom is.

Ik zie uit naar je antwoord.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (6)

Ik heb morgen ook NL examen, succes, ik denk dat met : wel goed is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oke, ik vandaag :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huh? Maar iedereen heeft toch op dezelfde dag hetzelfde examen? Of zit ik nu mis? Of zit je op een ander niveau?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zit in havo 5
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha, ik dacht ook al jah...
Ja dat mag hoor, in mijn examenbundel bij de uitwerkingen van de samenvatting hebben zij het ook gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij gaat de dubbele punt vooraf aan een opsomming.
Niet in de andere zin.
Die zou m.i. duidelijker kunnen luiden "De twee oorzaken van deze voedselcrisis zijn enerzijds goedkoop, lekker en voortdurend beschikbaar voedsel en anderzijds steeds minder beweging."
Zodat blijkt welke 2 oorzaken je precies bedoelt, omdat goedkoper en lekker als 2 verschillende aspecten kunnen worden beschouwd en er dan meer dan 2 oorzaken zouden zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo heb ik het ook geleerd en gebruikt +
Ja; je mag die dubbele punt best gebruiken. Echt de ideale oplossing is het niet. De dubbele punt gebruik je voor een opsomming en hoewel het een meerwaarde kan hebben bij bepaalde teksten is het op je examen doorgaans geen aanrader. Je kan beter proberen om het in een mooie zin te verwoorden (zie SuzyQ's voorbeeld in haar reactie). Je zal er niet snel op afgerekend worden maar eigenlijk staat het niet netjes om opsommingen te gebruiken. Je gebruikt ze eigenlijk alleen maar als het echt de leesbaarheid ten goede komt.

Je zin is niet ideaal maar ik vind het zelf nog steeds beter dan een opsomming. Je haalt immers maar 2 voorbeelden aan en wat leesbaarheid betreft heeft de dubbele punt geen meerwaarde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een opsomming mag ook helemaal niet in het examen Nederlands. De samenvatting moet een lopend verhaal zijn.
Het mag zeker. De dubbele punt is een leesteken dat gebruikt wordt om een nieuw stuk zin aan te kondigen en zo'n nieuw stuk zin is dan eigenlijk altijd een opsomming.

In dit geval is het trouwens wel beter om de zin in drie stukken te hakken: Er zijn twee oorzaken voor de voedselcrisis. De eerste oorzaak is goedkoop, lekker en voortdurend beschikbaar voedsel. De tweede is dat mensen steeds minder bewegen. Het zijn wel meer woorden dan jouw eigen zin, maar het is wel duidelijker (vooral de toevoeging 'mensen' aan het stukje over beweging.). Je moet dus heel kritisch zijn over wat je schrijft en kijken of je het je kan veroorloven om meer woorden kan gebruiken om iets duidelijker te zeggen.

In elk geval heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dubbele punt mag. Maar ik zou ervan maken: 'de voortdurende beschikbaarheid van goedkoop en lekker voedsel en steeds minder beweging'.