Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

De langstudeerdersmaatregel, met terugwerkende kracht?

Kort samengevat HBO studie duurt 4 jaar, je mag er 5 jaar over doen. Doe je er 6 jaar over, dan betaal je 3000 euro boete.

In het studiejaar 2010-2011 ben ik na 2 maanden met mijn universitaire studie gestopt. In het schooljaar 2011-2012 ga ik een HBO studie doen die 4 jaar duurt. Heb ik die uitloop van 1 jaar nu al benut? Of gaan ze pas tellen vanaf 2011-2012? Of zelfs pas vanaf 2012-2013?

Zie BRON (het is mij te onduidelijk):
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/hoger-onderwijs/vraag-en-antwoord/wat-is-de-overheid-van-plan-met-studenten-die-te-lang-over-hun-studie-doen.html

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
604

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Misschien is het antwoord heel simpel?

Het gaat er niet om hoelang je in 1 jaar hebt gestudeerd, zoals die 2 maanden, maar of je ingeschreven staat. Als je staat (stond) ingeschreven, dan telt dat voor 1 jaar.

Dit lees ik op de site (jouw link)

"Bij het bepalen hoeveel inschrijvingsjaren een student heeft gestudeerd, is het aantal inschrijvingen als student bepalend, geregistreerd in het Centraal Register Inschrijvingen Hoger Onderwijs (CRIHO). De telling van het aantal inschrijvingen gebeurt vanaf 1991 en de peildatum is 30 september."

Ik neem aan dat een studiejaar op 1 september begint, en dat je nog ingeschreven stond op 30 september (de peildatum) tijdens die studie van 2 maanden. Het antwoord op de vraag is dus, dat je theoretisch al 1 jaar hebt gestudeerd, omdat je al 1 "inschrijvingsjaar" hebt gehad.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is heel eenvoudig: zodra je studiefinanciering ontvangt begint de telling, dus tel maar uit en je hebt je antwoord.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding