Als je je HBO propedeuse hebt gehaald, kun je dan iedere WO-opleiding volgen of is de propedeuse 'opleiding/richtingspecifiek'?

Ik studeer momenteel HBO ICT op de Fontys (1e jaar), maar wil eigenlijk heel graag iets in de trend van Geneeskunde studeren. Kan ik - als ik mijn propedeuse heb gehaald - alsnog naar de Universiteit gaan voor om Geneeskunde te studeren? Of kan ik met mijn propedeuse alleen naar de Universiteit voor ICT?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat dat niet kan.
Voor geneeskunde wordt volgens mij wiskunde, biologie, natuurkunde en scheikunde op VWO gevraagd. Dan zou je dus nog extra toetsen moeten afleggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoiets dacht ik al ja. Die toetsen kan ik wellicht nog extern (bij LOI bijv.) afnemen. Bedankt in ieder geval.

Het beste antwoord

Dat licht eraan wat voor vooropleiding je hebt en welk profiel je hebt gehad op school enzo en als dat allemaal goed is kun je natuurlijk naar de universiteit gewoon opnieuw beginnen met wat je maar wilt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het hoeft geen vergelijkbare studie te zijn. Zo heb ik afgelopen jaar mijn Propedeuse gehaald van Commerciële Economie (HBO) en kan ik nu doorstromen naar Psychologie (WO).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou het op school in ieder geval even goed navragen, maar ik denk dat het niet uitmaakt... Ken iemand die had Propedeuse van HBO social work en kon daarmee naar universitair psychologie (lotingsgroep punt tussen 7-7,5). Dus kan niet met zekerheid zeggen of het zo is en of de opleidingen met elkaar te maken moeten hebben, maar het is altijd het proberen (en uitzoeken) waard!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zal het zeker navragen, bedankt!