Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

In welk jaar is de LBO opgericht? En is dit van hoger niveau dan de ambachts- en huishoudschool?

LBO is het lager beroepsonderwijs en het werd in 1992 afgeschaft, maar wanneer heeft men dit onderwijstype opgericht?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

De beroepsopleiding bestaat al veel langer maar het LBO bestaat officieel pas sedert 1963 met het ingaan van de mammoetwet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
LBO tot 1992, VBO tot 1999, daarna VMBO (waar ook de "MAVO" bij inzit)

Toegevoegd na 4 minuten:
Omdat het LBO uit verschillende types onderwijs bestaat (zoals LHNO, LTS, LEAO) kun je niet een exact jaartal noemen waarop het ontstond. Het waren verschillende opleidingen, maar wel binnen het LBO. Het niveau is dus hetzelfde als LHNO etc..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben ik niet met jou eens. Voor 1963 was het volgen van voortgezet onderwijs niet verplicht en werd het boerenvak zelfs gegeven door de boer zelf. Pas in 1963 werd het lager beroepsonderwijs geregeld in de wetgeving en wel in de mammoet wet die officieel pas in 1968 van kracht werd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ontken ik toch niet Theodbn? In 1992 Kwam het VBO, en daarvóór bestonden er een aantal LBO-opleidingen. Ik noem geen jaartal van het ontstaan van het LBO, omdat dat ook niet te geven is vanwege de verschillende LBO-opleidingen.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding