Wat doen we met kinderen in het onderwijs die beneden de gestelde eisen functioneren? vmbo, horen in vso. Dat is de toekomst, hoe becijferen?

onderwijsuitleg

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (3)

Mijn zoon is zo'n kind,het vmbo is te moeilijk voor hem daarom gaat hij naar vso.En wel praktijkonderwijs.
Ze leren door te doen,aanschouwelijk onderwijs is voor deze kinderen veel beter dan onderwijs uit een boek omdat ze de stof vaak niet snappen.
In het praktijkonderwijs leert ieder op zijn eigen nivo,en de cijfers zijn daarop aangepast.Zo kan het gebeuren dat mijn zoon op de basisschool een 4 voor rekenen had en op deze school een 8,op zijn nivo (ong.groep 5)heeft hij een goede score.Deze manier van cijfers geven is goed voor het zelfvertrouwen van het kind maar staat niet in vergelijking met de cijfers op het vmbo.
Er worden dan ook geen diploma's uitgereikt maar certificaten.Het praktijkonderwijs is eindonderwijs,na 5 jaar hoeven ze niet meer naar school maar helpt de school met het vinden van werk.
Een vervolgopleiding is voor de meeste van deze kinderren niet haalbaar.

Toegevoegd na 10 minuten:
Als ik je vraag herlees begrijp ik dat je vind dat alle vmbo kinderen in het vso thuishoren ??

Het vmbo kent verschillende nivo's
leerwegondersteuning
basisberoepsgericht
gemengde leerweg
theoretische leerweg
Alle leerwegen leiden tot een gelijk diploma maar de stof word anders gebracht.Hoe hoger de leerweg hoe gemakkelijker en hoger de vervolgopleiding.
vergelijk het maar met de vroegere ambachtsschool ( basisbberoeps) en de mavo(theoretische leerweg)
de andere leerwegen zijn daar trapjes van zodat elk kind in het tempo en op de manier kan leren wat het beste bij hem/haar past.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dipolma inflatie is niet iets nieuws, de mulo van vroeger is niet te vergelijken met later de mavo, ook heb ik het idee dat het hbo is toegankelijker is dan 10-15 jaar terug.

maar om je vraag te beantwoorden: het is aan de scholen en overheid de gradaties van vmbo-havo-vwo zo in te stellen dat ze aansluit bij de gemiddelde leerling en zijn of haar kunnen. een vso advies is niet altijd even legtiem omdat daat best heel slimme kinderen kunnen zitten met een probleem om sociaal vlak oid en daarom bescherd worden van een normale school, maar je kan ook op een normale school gezet worden en merken dat de sfeer daar goed is en je daar word geaacepteerd.

bij schoolplaatsing worden nogal is aparte argumenten gebruik, kijk naar de cititoets die vaak zijn doel mist
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leraren zo opleiden dat ze deze kinderen beter begrijpen en motiveren zodat ze toch een leuk bestaan kunnen opbouwen.