Wanneer gebruik je in het Duits ''Nominativ'' en ''Akkusativ'' in een zin?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5K
Cryofiel
12 jaar geleden
Gewoon, net als in het Nederlands. Hoewel er een paar uitzonderingen zijn. Zoals: ik kijk het vliegtuig na. In het Nederlands is 'het vliegtuig' accusatief, in het Duits is 'das Flugzeug' Dativ.

Antwoorden (3)

Nominativ als het onderwerp is.
Akkusativ als het lijdend voorwerp is of na bepaalde voorzetsels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus als het gaat om onderwerp of leidend voorwerk qua werkwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Werkwoorden? Een werkwoord kan je niet in een Nominativ of Akkusativ zetten. Nom & Akk gebruik je bij zelfstandige naamwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijdend voorwerp kan niet uit werkwoorden bestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onderwerp trouwens ook niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huh het gaat dan toch om einen, keinen enzoow??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja en dat zijn zelfstandige naamwoorden, eventueel in combinatie met een bijvoegelijk naamwoord.
Hier is een voorbeeld: Der Vater (onderwerp) schlägt seinen Sohn (lijdend voorwerp; en dat is niet alleen zo omdat hij klappen krijgt maar omdat hij ook grammaticaal het lijdend voorwerp is). ;-)
12 jaar geleden
De Nominativ is het zinsdeel wat met het eerste werkwoord (persoonsvorm) meeverandert. De Akkusativ is het antwoord op de vraag: "Wie/wat + werkwoorden + nominativ?"

In het Nederlands onderwerp en lijdend voorwerp, dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+