Als ik mijn propedeuse heb gehaald kan ik dan een jaartje reizen en na een jaartje gereisd te hebben instromen in het 2e jaar van hbo

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
16K

Het beste antwoord

Zou niet weten waarom dat niet zou kunnen. Als je je P hebt heb je een bewijs dat je het eerste jaar gehaald hebt, dus geen probleem geloof ik
Vraag het anders voor de zekerheid even aan iemand van de opleiding of een decaan. Succes en veel plezier!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad even navragen bij je opleiding, maar bij de meeste opleidingen kan dit en blijft je propedeuse een aantal jaar geldig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tegenwoordig blijft hij onbeperkt geldig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar niet als het curriculum van het eerste jaar veranderd is. Dan zul je die vakken alsnog moeten doen.

Andere antwoorden (3)

Je kan beter direct doorgaan.

Toegevoegd na 21 minuten:
Veel van degenen die na een jaartje reizen verder willen studeren lopen er tegen aan dat dat achteraf gezien toch niet zo simpel is. Het schijnt erg moeilijk te zijn om weer terug te gaan naar de levensstijl van voordien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Kan je ook uitleggen waarom?
Amadea
12 jaar geleden
P.s. die minduim komt niet van mij. Ik geef eerst gelegenheid om het antwoord te verbeteren...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volledig eens met Amadea , ik heb ook geen -duim gedaan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben niet zo bekend met dit forum en had in gedachten om bij mijn antwoord te beginnen met "hoewel dit geen antwoord is op je vraag". Daarom, sanzoo, dank voor de opmerking dat ik dat beter als reactie had kunnen posten.
Bij mijn weten is dit niet automatisch het geval, maar is dit vaak wel mogelijk.

Een propedeuse is een bewijs van het behalen van je eerste 60 EC, oftewel het eerste studiejaar. Een voorwaarde van instromen in het tweede jaar is dat je de beschikking hebt over een propedeuse die aansluit bij de hoofdfase. Dat is ook de rede dat je niet met iedere propedeuse, bij iedere opleiding kan instromen.

Het probleem wat zich voor zou kunnen doen is dat de opleiding die jij volgde, in jouw afwezigheid dusdanig is veranderd, dat jouw propedeuse niet meer voldoende aansluit. Dit lijkt onwaarschijnlijk en gaat ook meestal niet op. Realiseer je echter wel dat evel HBO opleidingen op het moment onder druk staan wegens negatieve berichtgeving. Hierdoor zijn er betrekkelijk veel veranderingen gaande. Daarnaast staan sommige opleidingen er om bekent dat ze iedere paar jaar een wezelijk andere 'weg inslaan' omdat het vakgebied snel veranderd. Dan is het veranderen van de opleiding de enige manier om bij te blijven. Hier wordt dan de keuze gemaakt voor een bepaald curriculum voor een periode van 4 jaar. Als je dan blijft zitten of een jaar ertussenuit gaat, kom je in het andere curriculum terecht. Dit kan soms een probleem zijn en zal dan vermoedelijk worden opgelost met eventuele aanvullende curssusen, en wellicht hier en daar een vrijstelling.

Dit is natuurlijk allemaal vrij uitzonderlijk en afhankeljik van je opleiding en school. Oftewel, vraag het na. Het lijkt me dat je begeleider of de examencommissie hier iets nuttigs over moet kunnen zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op mijn Hogeschool is dit wel mogelijk, je hebt immers je propedeuse, de 60 studiepunten. En die zijn dan nodig om in het 2e jaar in te stromen. maar of het overal zo is weet ik niet. Denk van wel.