Wat voor straf kan ik verwachten van de leerplichtambtenaar, als ik een ziekteverklaring heb en bijna 18 wordt?

Ik zit nu in het eerste jaar van het MBO. Drie jaar geleden heb ik na twee waarschuwingen van de leerplichtambtenaar, taakstraf moeten lopen wat geregeld was via bureau Halt. Ik zat toen niet lekker in me vel, spijbelde vaak, maar was toen ook al vaak ziek (had doktersverklaring(en)).

Nu, een paar maandjes voor de zomervakantie, en vier maanden voor ik 18 wordt, heb ik weer een brief van Leerplicht gehad waarin staat dat ik een proces verbaal kan krijgen. Ik heb me veel ziekgemeld, en heb soms halve schooldagen gemist omdat ik een slaapprobleem heb (en me versliep).

Ik heb een doktersverklaring, waarin staat waar ik de afgelopen maanden voor geweest ben.

Wat kan Leerplicht nu nog doen, hoewel ik een doktersverklaring heb en een paar maandjes voor ik 18 ben? Wat kan ik zèlf doen?

Mijn schoolresultaten lijden niet onder het *vaak afwezig zijn*, aangezien ik een hoger niveau kon doen dan ik nu doe aan opleiding.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat hogere nivo is geen argument. Je vraag is te ingewikkeld voor hier denk ik zo, alleen een lpa kan hier wat over zeggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tuurlijk is het lager niveau een argument. Als ik m'n eigen niveau deed, had ik mijn overgangstoetsen vast niet gehaald.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als dat een argument zou zijn zou elke basisschoolouder zijn/haar kind wat toch al voorloopt op de rest eerder meenemen op vakantie en toch geen boete hoeven te krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je leest het verkeerd. De rede dat mijn schoolwerk er tot nu toe niet onder heeft geleden, is dat dit niet mijn niveau is. Dat staat los van verzuim.

Het beste antwoord

Om te beginnen: Ziekte is geen ongeoorloofd schoolverzuim. Ik weet niet wat er aan de hand was en waarom de opleiding zo laat heeft gemeld bij de leerplichtambtenaar. In principe zijn de volgende stappen noodzakelijk in geval van veel ziekte: Iedere school heeft in principe een verzuimprotocol. Als je veel ziek bent én leerplichtig, word je verwezen naar de schoolarts. Als jij daarmee instemt nodigt de schoolarts jou uit voor een gesprek en kijkt in hoeverre jij de school kunt bezoeken. Mocht er geen sprake zijn van (een aantoonbare) ziekte/ huisartsbezoek maar heb je je gewoon ziekgemeld (omdat je bv geen zin hebt of je niet prettig voelt op school) dan onderneemt de school verdere stappen door je (bijvoorbeeld) te melden bij de leerplichtambtenaar. Heeft de mentor of de zorgcoordinator wel eens met je gepraat? Weten je ouders dat je veel verzuimt? Wie meldt jou ziek? Doe je dat zelf of je ouders? Een leerplichtambtenaar kan immers niet met terugwerkende kracht beoordelen of jij wel of niet ziek bent geweest. Wat hij/zij wél kan doen is met jou en school te bekijken wat er gedaan moet worden om jou weer op school te krijgen. Direct een proces verbaal is wat heftig en zal, lijkt mij, ook niet gebeuren. ( ik ben zelf leerplichtambtenaar...) Dat je bijna 18 bent doet niet veel ter zake: Het eventuele ongeoorloofd schoolverzuim heeft plaatsgevonden terwijl jij nog kwalificatieplichtig (leerplicht geldt tot het jaar waarin jij 16 jaar wordt) Leg gewoon uit wat er aan de hand is geweest, ben open en eerlijk, ook over de opleiding. Misschien ben je minder gemotiveerd voor de opleiding omdat het te weinig uitdaging biedt. Bedenkt dat een bezoek aan de leerplichtambtenaar niet tot doel heeft jou te straffen maar om te helpen je startkwalificatie te halen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord!

Andere antwoorden (2)

In principe kun je iets vergelijkbaars verwachten als je al hebt gehad. Gezien je leeftijd ben je verplicht om onderwijs te volgen. Ben je daar door ziekte niet toe in staat dan zal er op een andere manier, in samenspraak met de opleiding, onderwijs gegeven moeten worden. Thuisscholing bijvoorbeeld.

Dat je bijna 18 bent doet helaas weinig. Er loopt al een zaak tegen je die geldig blijft als je 18 wordt.

Het beste om te doen is dit direct op school te gaan bespreken en zien hoe je dit kun oplossen zodat je aan je leerplicht voldoet. Kun je dit met de school oplossen dan kun je misschien in samenspraak met de leerplicht ambtenaar zorgen dat de aanklacht vervalt.

Dat je cijfer goed zijn is positief, maar dat heeft meer te maken met je leervermogen buiten school om. Je zult toch nog steeds lessen moeten volgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zal deze keer niet bij bureau Halt terecht komen, je kan voor schoolverzuim daar één keer heen.
Zijn er eerdere gesprekken geweest over jouw afwezigheid met mentoren bv? Weet school waarom jij afwezig bent?
Ga een gesprek aan op school, dat is het enige wat je nog kan doen. Maak duidelijk waarom je afwezig was.

Ik weet niet of je al stage loopt, maar daar redt je het niet met veel verzuim, je moet een minimaal aantal uren stage lopen.

Je hebt echt een groot probleem, want je krijgt een proces verbaal, dat houdt in dat het naar de officier van justitie gaat, maar ook dat de raad voor kinderbescherming ingelicht wordt.
Dus vraag vandaag nog een gesprek aan op school. Maar ik raad je ook aan naar je huisarts te gaan, op zoek naar de oplossing voor het slaapprobleem.