MBO opleiding zonder VMBO-diploma?

Ik vroeg me af of het mogelijk is om zonder een VMBO diploma een MBO opleiding te gaan volgen. Ik ben 16 jaar oud en val dus officieel niet meer onder leerplicht maar onder de kwalificatieplicht. Ik zou graag de opleiding Administratief Medewerker gaan volgen en ben er zeker van overtuigd dat dit geen probleem zal zijn.

Wie kan mij hier meer informatie over geven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kun je niet beter eerst je VMBO afmaken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeker val jij zonder diploma nog onder de leerplicht! Tot je 18de blijf je leerplichtig zolang je geen mbo2 of havo diploma of hoger hebt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De leerplicht loopt t/m het schooljaar waarin je 16 wordt. Daarna vervalt de leerplicht en is er tot het 18e levensjaar een kwalificatieplicht. Vraagsteller weet wat dat betreft precies waar hij over praat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok, de naam was fout maar zoals araignee al zei: de inhoud is hetzelfde! Je moet gewoon naar school....

Antwoorden (3)

Als geen vmbo-diploma hebt, kun je enkel een niveau 1 of 2 opleiding volgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is alleen mogelijk wanneer je 21 jaar bent, dan krijg je een vrijstelling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn best mogelijkheden. Ik ken zelf enkele mensen die zonder vooropleiding aan een MBO opleiding zijn begonnen. Wat alleen een probleem kan zijn is je leeftijd. Vanaf je 21e kun je middels toelatingstest aangenomen worden. Of dat onder je 21e ook mogelijk is zou je even na moeten vragen bij scholen, want er zijn scholen die soms uitzonderingen maken (uit ervaring weet ik dat een aantal ROC scholen dit doen). Je zult dan alleen niet bij niveau 4 beginnen maar kunt wel een versneld traject doen.

Dus kortom, er zijn mogelijkheden maar laat je even goed informeren bij scholen. Het werkt niet bij elke school hetzelfde.

Toegevoegd na 33 seconden:
Aangenomen = toegelaten