Hoe kan je leren voor een luistertoets?

Ik krijg in de tentamenweek een luistertoets voor Duits. Ik ben nogal slecht in Duits verstaan. Ik weet ook het onderwerp van de toets niet dus ik kan ook geen woorden gaan leren etc. Heeft iemand ideeën?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Er staat goede informatie op het vaklokaal Duits. Hierop staan ook links naar luisteroefeningen.

Ook op de digischool kan je terecht.

Toegevoegd na 1 minuut:
Klinkt misschien logisch, maar je kunt ook Duitse lessen op je MP3 speler downloaden, of Duitse luisterboeken en hier naar luisteren. Misschien begrijp je niet alles, maar je went jezelf wel aan de taal. Misschien heeft de biblotheek of de school wel een CD met een luisterboek.

Toegevoegd na 3 minuten:
Onderste link biedt ook een aantal luistertrainingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Oefenen, oefenen, oefenen.

Als je Duitse radio of TV kunt ontvangen, kun je daar naar luisteren. Vooral het journaal is geschikt, omdat je wel weet wat er in het nieuws is. Ook kleuterprogramma's zijn heel geschikt, vanwege het eenvoudige taalgebruik.

Als je nog tijd genoeg hebt, kun je een audio-CD bestellen met voorleesverhaaltjes voor kinderen. Kopiëren naar je iPod, en je kunt overal oefenen met Duits verstaan.

Zie ook de Bron voor een Duitstalig radioprogramma.

Toegevoegd na 1 uur:
Nog wat Duitse songs toegevoegd. Ik kan je niveau niet beoordelen, maar er is een kans dat je deze teksten zou moeten kunnen verstaan.

Deze songs zijn mijn smaak - hopelijk ook de jouwe.

Teksten staan erbij.
14 jaar geleden
Raak gewend aan duitse spraak door goed duits programma's te bekijken of beluisteren. Dat heeft voor mij gewerkt. Hoe sneller hoe beter. Of Duitse films met nederlandse ondertiteling bekijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat misschien ook helpt, is naar duitse gezongen muziek luisteren, en het mee gaan zingen. Het zijn echt niet alleen maar hoempa-schlagers, die duitstalig gezongen zijn - net zoals wij best goede nederlandstalige zangers en groepen hebben, hebben de duitsers dat ook.
Ik heb een tijdje als gids op een kaas-wijn-rondvaartboot gewerkt, en onderweg naar de boot duwde ik dan altijd Udo Jürgens in m'n speler in de auto - waren m'n (meer engels georienteerde) hersenen weer even ingesteld op duits.
Luistertoetsen oefenen is moeilijk. En ook niet iets dat je in 1 dag leert.
Wat in ieder geval helpt, is als je veel basiswoorden kent, dingen als de en het, ik jij wij etc. Probeer daarvan met een klasgenoot of familielid te oefenen met hoe je die woorden uitspreekt, dan herken je die in ieder geval, en is een zin niet 1 vage blur aan woorden, maar heb je al een klein beetje een structuur.
Verder staan er in je schoolboeken waarschijnlijk wel alle uitspraakregels, als je weet hoe alle letters uitgesproken worden (in een woord, niet gespeld), kan je het op den duur ook beter de link leggen tussen woordjes die je op papier geleerd hebt, en die je hoort.
Of misschien kan je met klasgenoot of familielid gaan oefenen, laat diegene korte makkelijke Duitse zinnetjes zeggen, langzaam; en probeer dan te verstaan wat diegene zegt. Op den duur gaat het steeds beter. Zorg vooral dat het makkelijk genoeg is, dat diegene desnoods het woord voor woord uitspreekt.
En je kan je leraar natuurlijk vragen om oefen-luisteropdrachten op cd/op internet.
Maar zoals ik al zei: het is niet iets dat je heel makkelijk kan oefenen of snel kan aanleren, voor zover ik weet.
Succes met je toets!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk op www.teleac.nl/duits , hier staan allerlei luisteroefeningen met vragen over allerlei onderwerpen.
succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leer je te blijven ontspannen, spanning maakt je dommer, dommer dan je bent... En ontspanning maakt je slimmer... Het is niet echt zo, slimheid is steeds hetzelfde, maar je kunt er minder bij als je gespannen bent... en bij ontspanning kun je veel beter jezelf laten zien...

Dus naast leren en zorgen dat je de stof kent is ontspanning het belangrijkste om voor te zorgen op een examen of tentamen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik weet niet of je echt nog hoofdstukken hebt bij duits? anders zou je nog eventjes de woordjes kunnen doorlezen en misschien een paar luisteropdrachten uit je werkboek (als die erin staan) maken. Verder zorgen dat je op tijd op bed bent en goed geconcentreerd blijven bij het luisteren van de tekst. En maak je niet te druk voor een eventuele onvoldoende, want daardoor ga je het juist alleen verpesten. Als je je best ervoor hebt gedaan is het goed, meer kun je niet doen!

Succes.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet of je Duitse zenders op radio en/of televisie kunt ontvangen. Dan kun je in ieder geval al gewend raken aan de Duitse spraak.
Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet inderdaad je oren laten wennen aan de taal. Dat duurt lang en je moet vooral veel duits horen. Doe de radio of tv aan en laat het over je heen komen. Op een gegeven moment pik je er woorden uit waarvan je denkt, he, die versta ik.
Gericht makkelijke teksten beluisteren is (vooral als je de tekst erbij hebt) is ook heel nuttig maar dat hou je niet uren vol. Tussendoor de radio of tv aan en passief luisteren, kost geen energie en ongemerkt wennen je oren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben in mijn examen jaar met de kerst twee weken in een duitssprekend land geweest en heb daar dus alles in het duits moeten doen. Als je dat kunt organiseren helpt dat heel goed voor je examen.