Is er een manier om in 4 havo je vmbo-t diploma te halen?

Ik zit in 4 havo, en ik ga dit niet redden, eigenlijk wil ik ook een mbo opleiding doen en ik weet dat een overgangsbewijs van 3 havo naar 4 havo genoeg is, maar ik moet van mijn moeder een diploma halen. Iemand tips om dat in een half jaar te doen zodat ik volgend jaar kan studeren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.8K
Powergen
11 jaar geleden
Dat MBO diploma zegt veel meer dan je middelbare school diploma. Laat haar met school spreken... je mentor bv,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke, dus zou ik daar later veel last mee krijgen vb. om een baan te krijgen? Gesprek met m'n mentor al aangevraagd ja.
Powergen
11 jaar geleden
Als het goed is niet. Mag ook niet dan/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee daar krijg je geen last mee zolang je je MBO diploma maar hebt! Naar havo 4 mogen is echt precies hetzelfde als een vmbot diploma.

Het beste antwoord

Nee dat kan niet want in vmbo3 ronden ze al delen van het examen af dus dat kun je niet zo doen.

Wellicht lukt het met een LOI thuiscursus maar dat gaat je geld kosten.

Ik vind dat je moeder wel een beetje gelijk heeft omdat er veel mensen toch niet tevreden zijn met hun MBO opleiding en dan hebben ze niets maar aan de andere kant heb jij WEL wat, namelijk een overgangsbewijs naar Havo 4 en dat staat gewoon gelijk aan vmbot. Beide leveren geen startkwalificatie op en dat betekent dat je niet zomaar mag stoppen, je hebt nog leerplicht tot je 18 bent. Misschien kun je daarmee je moeder overtuigen als ze bang is dat je wel stopt.

Ga in overleg met een decaan of je mentor op school en probeer dan samen met je moeder te spreken. Zorg wel dat je echt heel goed weet welke MBO opleiding je wilt gaan doen en laat je motivatie daarvoor zien.

Nogmaals: je HEBT een vmbot diploma dus je moeder hoeft niet bang te zijn dat je niets hebt al heb je er weinig aan om werk te krijgen, zowel niet aan een vmbot diploma als aan dat overgangsbewijs naar havo 4 maar die twee zijn wel gelijk.