Om in het hoger onderwijs studiefinanciering en een studenten ov-chipkaart te krijgen, moet u een voltijdse of duale opleiding volgen aan een erkende hogeschool of universiteit. Ook moet u voldoen aan de volgende voorwaarden:
U bent nog geen 30 jaar als u studiefinanciering aanvraagt.
U heeft de Nederlandse nationaliteit.

Studiefinanciering beroepsopleidende leerweg (bol)

U krijgt studiefinanciering en een studenten ov-chipkaart als u een voltijd beroepsopleidende leerweg volgt van 1 jaar of langer. Ook moet u aan de volgende voorwaarden voldoen:
U bent 18 jaar of ouder.
U bent nog geen 30 jaar als u studiefinanciering aanvraagt.
U heeft de Nederlandse nationaliteit.

Studiefinanciering onder de 18 jaar

In het hoger onderwijs kunnen studenten onder de 18 jaar ook studiefinanciering krijgen. Dit geldt niet voor leerlingen binnen de beroepsopleidende leerweg (bol). Hun ouders kunnen wel een tegemoetkoming ouders krijgen als zij op 1 juli jonger zijn dan 18 jaar.

Studiefinanciering boven de 30 jaar

Om na uw 30ste recht te hebben op studiefinanciering, moet u de aanvraag uiterlijk indienen op de eerste dag van de maand waarin u 30 wordt. Uiteraard moet u ook aan de overige voorwaarden voldoen. Onderbreekt u tussentijds uw studie dan vervalt het recht op studiefinanciering.

Studiefinanciering buitenlandse studenten

Heeft u geen Nederlandse nationaliteit, maar woont u wel in Nederland? Dan kunt u in een aantal gevallen toch studiefinanciering krijgen. Dit hangt af van uw land van herkomst en de tijd die u in Nederland woont.

Studentenreisproduct

Sinds 1 januari 2010 is de papieren ov-studentenkaart vervangen. Zolang u recht heeft op studiefinanciering kunt u met uw studentenreisproduct gratis of met korting reizen met het openbaar vervoer. U laadt uw studentenreisproduct op een persoonlijke OV-chipkaart. Het studentenreisproduct is een weekabonnement of een weekendabonnement.

Het kabinet is van plan om het studentenreisproduct in 2016 te vervangen door een kortingkaart.

Als je het hoger onderwijs of universiteit gaat doen wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben momenteel 16 jaar en zit in het 5e jaar van havo, ik wordt 31 maart 17 en begin rond augustus aan me studie. Ik heb een Nederlandse nationaliteit. Heb ik nou wel of niet recht op studiefinanciering?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je HBO of universiteit gaat doen wel, ook heb je dan recht op een studenten ov. Ga je MBO doen, dan niet, dan kun je een tegemoetkoming scholieren aanvragen, maar heb je geen recht op ov.