Is de HAVO toegankelijk voor mensen zonder VMBO diploma?

Wanneer kan je op het HAVO terecht komen? Ik lees in de bron (zie; mag een HAVO mij weigeren?) dat je minstens een VMBO diploma nodig hebt om op HAVO terecht te kunnen komen. Heb je een VMBO diploma nodig om HAVO te kunnen doen?

Bron: http://www.aanvalopschooluitval.nl/vraag-en-antwoord/van-vmbo-naar-mbo#vraag9

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien kun je terecht in het volwassenenonderwijs, na een toelatingstoets?
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik heb op mijn 16e alsnog in 1 jaar MAVO gehaald, via volwassenen onderwijs, daarna kon ik door naar de HAVO dat zou dan 1 of 2 jaar duren afhankelijk van hoe snel ik was. Ik ben zo stom geweest om dat niet te doen :-( Ik werd op de middelbare (VBO) gepest, en had daardoor geen zin meer om me in te zetten. Ik heb toen VBO gehaald met hakken over de sloot, alles op B niveau 5 zessen en 1 vijf. Op de volwassenen MAVO had ik dat probleem niet. Ik heb lachend dat jaar doorlopen, alles op D niveau 4 zevens en 2 zessen. En ik had beter gekund, als ik me wat meer had ingezet bij een aantal vakken :-) Ik was gewoon lui, en het meeste wist ik toch wel. Ik heb deze cijfers gehaald door niet te leren, alleen door goed op te letten in de les. Het volwassenen onderwijs was voor mij een goed hulpmiddel, ook om wat zekerder te worden van mijn kunnen...niet dat MAVO of VBO nu nog verschil maakt...

Het beste antwoord

De Havo is toegankelijk voor leerlingen na groep 8 als ze een bepaalde score hebben behaald op de CITO-toets en (nog belangrijker) als de middelbare school het positieve advies van de leerkracht van de oude basisschool opvolgt.

Met vmbo-t of vmbto-gl kun je naar de Havo (en dan nog onder voorwaarden die de toelatende school kan stellen), met de andere vmbo-leerwegen niet (rechtstreeks).

"Kan ik met een vmbo-diploma naar het mbo of de havo?
Met een vmbo-diploma kun je naar het mbo of de havo. Dit hangt af van de leerweg waarin je eindexamen doet. Je nieuwe school mag toelatingseisen stellen.

Heb je de theoretische leerweg (vmbo-t) of de gemengde leerweg (gl) gevolgd? Dan kun je daarna een middenkaderopleiding of vakopleiding volgen in het mbo.
Als je naar de havo wilt doorstromen, mag de school bepalen of je wordt toegelaten. Veel scholen hanteren toelatingseisen, zoals:
* een bepaald gemiddelde op de eindlijst;
* een positief advies van de decaan of de mentor van de vmbo-school;
* een voldoende voor de vakken uit het profiel dat je wilt volgen.
Als je wordt toegelaten, stroom je in het 4e leerjaar van de havo in.

Ben je van plan om na het vmbo naar de havo te gaan? Dan is het verstandig daar rekening mee te houden bij de keuze van je examenvakken:
Het advies is om in ieder geval wiskunde en een 2e moderne vreemde taal te kiezen.
Als je wilt doorstromen naar het profiel natuur en techniek moet je examen doen in natuurkunde en scheikunde.
Als je kiest voor het profiel Natuur en Gezondheid zijn wiskunde, natuurkunde en scheikunde of biologie verplicht.

Vervolgopleiding na kaderberoepsgerichte leerweg (kb)
Als je de kaderberoepsgerichte leerweg (kb) hebt afgerond, kun je doorstromen naar een middenkaderopleiding of een vakopleiding in het mbo.

Vervolgopleiding na basisberoepsgerichte leerweg (bbl)
Met een diploma van de basisberoepsgerichte leerweg (bbl) kun je doorstromen naar een basisberoepsopleiding in het mbo.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op basis van de CITO is MAVO/HAVO geadviseerd, is dat voldoende om alsnog de HAVO te kunnen doen? Op de middelbare school ben ik op VMBO-tl terechtgekomen, maar heb dit niet afgemaakt
Computoon
11 jaar geleden
Da's een lastige. Je hebt nu helemaal geen diploma maar waarschijnlijk ook niet meer de leeftijd dat je als brugklasser op de havo zou kunnen beginnen. Waarschijnlijk ben je nog te jong voor het volwassenenonderwijs (vavo), maar daar zou je ook voor de gekozen vakken 'vooraan' moeten beginnen. Verder is er nog iets wat 'uitbesteding' heet:
"Een school voor voortgezet onderwijs kan leerlingen uitbesteden aan het voortgezet algemeen volwassenenonderwijs (vavo). Bij uitbesteding blijft de leerling ingeschreven staan op de eigen school, maar volgt hij lessen op een instelling voor vavo. De middelbare school blijft eindverantwoordelijk voor het leerprogramma.
De vavo-instelling neemt het eindexamen af en reikt het diploma uit. Uitbesteding geldt voor leerlingen van 16 en 17 jaar en voor leerlingen van 18 jaar of ouder die zonder onderbreking in het voortgezet onderwijs gezeten hebben. Ook geldt uitbesteding alleen voor scholen die geld krijgen van de overheid. Uitbesteding van leerlingen is geregeld in het Besluit samenwerking vo-bve.
Uitbesteding is mogelijk bij de volgende schooltypen:
Leerlingen van vmbo-tl (theoretische leerweg), havo en vwo die nog geen eindexamen hebben gedaan. Zij kunnen voltijd naar het vavo om alsnog dit diploma te behalen.
Leerlingen van vmbo-tl, havo- en vwo-leerlingen die gezakt zijn voor hun eindexamen. Zij kunnen voltijd naar het vavo voor de vakken waarvoor ze zijn gezakt.
Leerlingen met een vo-diploma (vmbo of havo) kunnen op het vavo een diploma voor vmbo-tl-, havo- of vwo halen.
De school beslist in overleg met de leerling over de uitbesteding." Wellicht is het ook mogelijk om te kiezen voor de mbo-route. Als je het vmbo verlaten hebt zonder diploma, kun je instromen op mbo-niveau 1. Als dat allemaal lekker loopt, kun je vervolgens via de niveaus -2, -3 en -4 overstappen haar het hbo. Een wat langere weg maar zeker niet onmogelijk. Veel andere opties zijn er niet, volgens mij. Als je 16 bent stopt de leerplicht maar begint de kwalificatieplicht die tot uiterlijk 18 jaar duurt. Onze overheid wil dat iedereen minstens een diploma óf een diploma op mbo2-niveau heeft, of een havo-diploma of een vwo-diploma.

Andere antwoorden (2)

Zelfs mensen met een vmbo diploma worden vaak geweigerd.
Honderden vmbo-scholieren wordt jaarlijks de toegang tot het havo geweigerd, terwijl ze over een geldig diploma beschikken. Zij worden de dupe van aanvullende eisen die havo's stellen aan vmbo-scholieren die willen doorstromen.

http://www.ouders.nl/mond2010-vmbo2havo.htm

Dat mag dus.
Toelating havo en vwo
Een school voor voortgezet onderwijs beslist zelf of zij een leerling toelaat.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voortgezet-onderwijs/havo-en-vwo?ns_campaign=Thema-onderwijs_en_wetenschap&ro_adgrp=Voortgezet_onderwijs-Havo_en_vwo&ns_mchannel=sea&ns_source=google&ns_linkname=%2Bhavo&ns_fee=0.00&gclid=CI7AzNWzlbYCFcbKtAodeW8AHg
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Computoon
11 jaar geleden
Die aanvullende eisen zijn er niet voor niets. Zittenblijvers kosten geld en de toelatende school wil graag goede slagingspercentages kunnen laten zien op het eindexamen.
Toegang HAVO blijkt heel moeilijk vanuit het VMBO. VMBO-t wordt niet als kwalificatie gezien en als je dan nog minderjarig bent, blijk je dus te worden gedwongen om voor een mbo te gaan. Met je VMBO kan je dus naar een mbo waar vervolgens ook leerlingen zitten met een VMBO k en g. Je kunt je dan afvragen waarom je nog zo je best hebt gedaan om op VMBO-t niveau te slagen.... Wat kan dan nog wel? Hou er rekening mee dat de VAVO via de Rutte regeling een uitkomst lijkt, maar dat het systeem nogal wat van je eist. Alle toetsen die het eerste trimester niet voldoende lukken, kun je pas het tweede trimester inhalen, terwijl je vervolgens ook al bezig bent met de toetsen van het tweede trimester. Daardoor kan er een uitzichtloze opstapeling ontstaan en dat werkt ook niet echt motiverend. Vanaf 18 jaar mag je wel deelnemen aan staatsexamens. De weg daarnaar toe is dan aan jou. Dit kan zelfstandig, online, per vak etc. Het enige nadeel is dan dat je hiervoor geen studiefinanciering krijgt en het dus zelf moet kunnen bekostigen. Andere optie is een privé school. Heb je nog een suikeroom of iets anders achter de hand, dan kunnen er dus ook nog deuren open gaan. Hopelijk besluit de regering in de toekomst iets aan deze ongelijkheid te doen.