ik zou graag later willen werken met mensen met anorexia bijv. in anorexia klinieken maar welke opleiding heb je daarvoor nodig?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

De opleiding Voeding en diëtetiek is passend:
www.han.nl/opleidingen/bachelor/voeding-dietetiek/
Maar ook SPH Sociaal pedagogische hulpverlening kan:
www.carrieretijger.nl › Opleiding › Sociaal
Dit zijn beide HBO opleidingen.
Voor schoonmaakwerkzaamheden heb je geen diploma nodig.
Er zijn natuurlijk nog meer studies die hier bij passen, maar je geeft niet echt aan welke richting je op wil.
Ook telefonistes, artsen en receptionisten zijn nodig daar. Maar je kunt het ook zoeken in het maatschappelijk werk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Diëtisten doen niet zo veel met anorexia aangezien dat een psychisch probleem is. Ik heb de opleiding gedaan maar daar zo goed als niets over geleerd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In een kliniek waar deze patiënten verblijven, lijkt mij dat toch wel noodzakelijk, om de patiënten goede voeding voor te zetten. Ik ben het met je eens dat de ziekte psychisch is, maar bij een verblijf in een kliniek, wordt ook gewerkt aan een gezond lichaam.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, het gaat om het psychisch aspect en dan is 'gezond' eten totaal niet van belang. Een diëtist heeft echt weinig te doen met een anorexiapatiënt. Je weet er gewoon niets van af.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor het compliment. Ik heb het over een geval van opname.
Dan wordt de voeding wel degelijk besproken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Haha ik bedoelde niet dat JIJ er niets vanaf weet maar de DIETIST!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou ik spreek (helaas) uit ervaring.
Ik ben als anorexia-patiënt 2x opgenomen geweest in een kliniek en ik was onder behandeling van psychiaters,psychologen,een arts en ook moest ik 1x in de week praten met de diëtiste van de kliniek.
Het is psychisch idd maar anorexia heeft ernstige lichamelijke gevolgen dus wordt dat ook in de behandeling betrokken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt Laurena, jij weet waar je het over hebt, daar doelde ik op.
Ik hoop dat het nu beter met je gaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En ja,het klopt crea,ik moest met de diëtiste praten over voeding en mijn (gestoorde) eetpatroon.
Diëtistes die met eetstoornis patienten werken weten hier echt veel vanaf.
Zij had ook wekelijks overleg met de arts die mijn lichamelijke conditie in de gaten hield en ook de psychiater die mij dan ook weer medicatie voorschreef die mijn dwanggedachten (wat betreft eten)moesten verminderen. Er liepen trouwens tijdens mijn laatste opname ook een paar meiden stage die net met hun opleiding waren begonnen en 1 van hen heeft mij een maand begeleid.
Ik was haar' project':ze wilde haar verslag schrijven over een anorexiapatient.
Misschien heeft vraagsteller hier wat aan. +Plus voor jou crea!
En jammer genoeg gaat het niet zo goed.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je aanvulling Laurena, ik hoop echt dat je hier ooit uitkomt, heel veel sterkte toegewenst van mijn kant.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk wel dat je daar wat meer vervolgcursussen voor moet doen, een gezond menu opstellen is het probleem niet maar als je echt anorexia patiënten wilt begeleiden zou ik een ander beroep zoeken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Werken in de zorg vereist altijd bijscholing, er vernieuwen dingen of manieren van werken, of je past je kennis aan aan de klachten van de patiënten dat je helpt, ongeacht welke studie je doet, die als doel heeft, werken in de zorg, ontkom je daar niet aan. Bij de meeste beroepen is dat het geval, ook beroepen die niet gebonden zijn aan zorg en welzijn.
Vaak zijn mensen die kiezen voor de zorg, ook gemotiveerd er cursussen bij te volgen, om hun werk goed en vakkundig te blijven doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nogmaals: als je met anorexiapatiënten wil werken zou ik niet voor diëtist gaan. Je kunt ze daar niet echt mee helpen. Pas als ze weer echt normaal kunnen en willen eten zullen ze heel misschien open staan voor gezond eten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"ik zou graag later willen werken met mensen met anorexia bijv. in anorexia klinieken maar welke opleiding heb je daarvoor nodig?" "Voor schoonmaakwerkzaamheden heb je geen diploma nodig." Dan werk je ook niet met anorexia patiënten.....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar heb je gelijk in debbiegirl, ook de telefonisten en receptionisten werken niet met de patient zelf, dat is wel een goed punt. Pelle zoals je in de reactie van Laurena hebt kunnen lezen, is een dietiste zeker een belangrijke medewerker bij de kliniek. Er wordt nauw samengewerkt met een diëtist. Met de diëtist wordt een eetprogramma opgesteld dat erop gericht is om het gezamenlijk vastgestelde streefgewicht te gaan halen. De mate waarin iemand per week gaat aankomen, wordt in overleg met de diëtist en de therapeut vastgesteld, maar de diëtist gaat ook gesprekken met de patiënt aan, buiten dat is een diëtist ook belangrijk bij de nazorg. Ook tijdens de behandeling als de patiënt nog niet wil eten, houdt de diëtist het aantal calorieën in de gaten, wat er wel naar binnen gaat, dat doen ze ook als dat om 0 of 100 calorieën gaat.
Een diëtist is een belangrijke schakel in het geheel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je laatste reactie klopt ook helemaal crea.
Toen ik werd opgenomen in de kliniek woog ik 33 kilo en was ik ernstig ondervoed.
Ik was net uit het ziekenhuis,waar ik met spoed was opgenomen en waar ik meteen sondevoeding kreeg omdat ik zo zwak was dat ik bijna niet meer kon lopen.
Toen ik dus in die kliniek kwam was de 1e prioriteit dat ik binnen een maand zo'n 5 kilo zou aankomen voordat er een behandelplan zou komen.
De diëtiste stelde toen voor mij een opbouwschema op waar ik me aan moest houden.
Ik had had een extreem kalium tekort dus ik moest bijv. elke dag tomaten en bananen eten omdat daar Kalium in zit.
Iedere Anorexia-patiënt had een persoonlijk dieet opgesteld door de diëtiste.
Zij woog ons ook elke week en we hadden dan een gesprek over het eetschema en hoe het ging.
Dus ja,de diëtiste is ook belangrijk.
Er was ook altijd overleg tussen alle behandelaars.
En daar was de diëtiste ook altijd bij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je zeer waardevolle aanvulling Laurena, daar heeft ook de vraagsteller iets aan.