Moet je, als je je opleiding herstart na een half jaar, opnieuw schoolgeld betalen en je stufie terugbetalen?

Ik doe sinds september 2013 een MBO opleiding. Nu ben ik langdurig ziek geweest en heb ik heel veel gemist waardoor ik heel erg achterloop. Nu heb ik de keuze om heel veel in te halen of in februari opnieuw te starten met dezelfde opleiding. Wat eigenlijk bijna niet te doen is.Al begin ik in februari opnieuw ( op dezelfde school, zelfde opleiding ) moet ik dan de studiefinanciering die ik vanaf september tot februarie heb gehad/ga krijgen terug betalen of tellen ze de 4 jaar gewoon door?Moet ik ook weer opnieuw 1099 euro schoolgeld betalen, die ik net betaald heb voor huidig jaar. Of word dat ook doorgerekend ofzoiets?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (1)

Je wilt begrijp ik na een onderbreking door ziekte gewoon doorstuderen. Dat kan, maar de paar maanden dat je vanwege ziekte niet hebt gestudeerd ben je gewoon kwijt wat betreft het recht op studiefinanciering.

Mocht je besluiten om alsnog te stoppen vóór 1 februari en te herstarten in september 2014, dan bent je dus 5 maanden studiefinanciering kwijt. Stop dan wel per 1 februari 2014 de studiefinanciering en de OV-kaart. En herstart die in september 2014. Je krijgt over de maanden dat je uitgeschreven bent je betaalde collegegeld terug.

Wat is wijs om te doen. Dat zal je zelf moeten beslissen.
* Of de studie inclusief studiefinanciering stoppen vóór 1 februari 2014 en opnieuw
starten per 1 september 2014.
* Of proberen de gemiste lessen en tentamens in te halen. Dat zal keihard werken
worden om dit te doen slagen.
* Of per 1 februari opnieuw met de studie beginnen. Ik neem aan dat je dan niet
opnieuw het jaarbedrag aan collegegeld hoeft te betalen, maar de helft. Je school
zal je precies kunnen vertellen hoe het zit met het te betalen collegegeld van
februari tot eind seizoen.

Waarschijnlijk heeft je school een studiebegeleider met wie je de verschillende opties kan bespreken en die je kan adviseren wat wel en wat niet te doen.
fisbel