wat is het verschil tussen Hbo en Mbo? ik weet dat het al gevraagd is maar ik heb nog geen goed beeld van de verschillen.

ik weet dat het al gevraagd is maar ik heb nog geen goed beeld van de verschillen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.1K
ronron1212
10 jaar geleden
Hbo is een hogere opleiding dan mbo.

Het beste antwoord

HBO is een opleiding die je kunt doen als je een MBO4 opleiding, een HAVO of een VWO hebt afgerond.
MBO is een opleiding op 3-4 verschillende niveau's waar je naar toe gaat na het VMBO en soms ook na HAVO 3 (of hoger en je kunt natuurlijk ook na VWO3 of hoger er naar toe).

MBO richt zich meer uitvoerende taken en HBO op leidinggevende taken of zelfstandige taken. HBO'ers zullen vaak leiding geven aan MBO'ers maar je hebt natuurlijk ook HBO beroepen waar je geen leiding geeft.

Als je werk hebt zul je in een HBO functie meer verdienen dan met vergelijkbare een MBO functie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

HBO zijn hogerberoeps onderwijs opleidingen en MBO zijn middelbaarberoeps onderwijs opleidingen. Mbo kan je dus doen als je een niveau doet (voortgezet onderwijs) onder de havo. (ook boven de havo). En HBO boven de havo.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geen touw aan vast te knopen en er klopt niets van, het lijkt nu net of je alleen HBO kan doen als je een niveau boven de HAVO doet.
Als MBO'er heb je vaak al een flinke dosis praktijkervaring opgedaan tijdens je stages. Dit werkt in je voordeel bij het uitvoeren van opdrachten en projecten. Waar in het MBO de nadruk ligt op hoe je iets aanpakt, is dat bij het HBO vooral op het waarom.
Op het HBO zul je te maken krijgen met meer theorie en een hoger tempo. Daarom is het maken van een planning onontbeerlijk voor een goede verloop van je studie.
De toetsen zijn langer en gericht op aantonen dat je de stof begrijpt en kunt toepassen.
Op het HBO werk je zelfstandiger dan op het MBO. Eigen initiatief is erg belangrijk voor je studieloopbaan. Een studiecoach helpt je hierbij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Computoon
10 jaar geleden
En regelmatig hoor je dat het fout gaat bij mbo'ers die naar het hbo gaan. De aansluiting schijnt een probleem te vormen. Ik vermoed - leuk onderwerp voor de politiek - dat het eindniveau te laag is bij de mbo-opleidingen waar dit speelt. Het eindexamenniveau wordt aangepast aan het niveau van de leerlingen en dan begint het af te zakken. Het beste zou het zijn, als ook op het mbo centrale examens zouden worden afgenomen (net zoals op mavo, havo of vwo) of in ieder geval: examens door een onafhankelijke instantie zodat de diploma's die uitgereikt worden landelijk dezelfde waarde hebben. Dat is nu niet gegarandeerd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar zit wel wat in. Havo leerlingen worden wat dat betreft beter gecontroleerd op hun kennis. Bedankt voor je reactie.