wat is het verschil tussen de present perfect en de past simple?

Ik moet morgen een presentatie houden, waarin ik het verschil uit leg tussen deze twee begrippen. maar ik weet zelf amper het verschil, kan iemand het misschien handig uitleggen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (2)

De present perfect is de voltooid tegenwoordige tijd in het Nederlands (VTT). De past simpel is de onvoltooide verleden tijd (OVT). De present perfect is dan ook zoiets als " ik heb gewerkt", de past simple iets als" ik werkte"
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gebruik van de past simple (verleden tijd) of the present perfect (voltooid tegenwoordige tijd) is voor Nederlandse leerders van de Engelse taal een lastige. Dit heeft te maken met het feit dat het verschil tussen ‘verleden’ en ‘voltooid’ in het Engels groter is dan in het Nederlands. Waar in het Engels sprake is van ‘verleden’ wordt in het Nederlands nog een voltooide tijd gebruikt.

Past simple:
Wordt gebruikt als iets in het verleden heeft plaats gevonden en is afgerond, het is echt voorbij. Vaak staat in de zin een tijdsbepaling die aangeeft dat het verleden tijd is: last month, yesterday, a minute ago, in 1999.

Present perfect
Wordt gebruikt als;
- iemand met iets in het verleden begonnen is en nog steeds doet of als iets in het verleden begonnen is en nog aan de gang is
- als het niet belangrijk is wanneer iets gebeurd is, maar iemand heeft iets gedaan of er is iets gebeurd waarvan de resultaten nog merkbaar zijn.
Vaak komen in de zin de woorden for (als je het over een periode van tijd hebt) of since (voor.)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Super, heel erg bedankt! klopt het dat je bij de past simple te maken hebt met slechts 1 moment, en bij de present perfect met een langere periode?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
past simple - eenmalig gebeurd
past continous - heeft een tijdje geduurd maar is nu afgelopen.
present perfect - is toen begonnen en duurt nog steeds Zie http://wp.digischool.nl/engels/oefenen/grammatica/grammatica-over-zinnen/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voorbeeldje ter verduidelijking:
In 1980 and 1981 I lived in Rotterdam, since then I have lived in Amsterdam