gaan alle jongens en meisjes in europa naar school?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Hier in Nederland geld de leerplicht van 5 tot 16 jaar. Kinderen buiten die leeftijd gaan lang niet altijd naar school.
Niet "alle" jongens en meisjes in Europa gaan dus naar school. Zelfs in Nederland niet. (Nog afgezien van alle voorbeelden in de gegeven antwoorden)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Roma kinderen stoppen denk ik gemiddeld het vroegst en het vaakst met school in Europa.

Antwoorden (3)

Nee. Statistisch is dat onmogelijk. Er zal vast een ouder zijn die zijn kind niet naar school laat gaan. Ook zijn er landen in Europa waar je thuis les mag geven aan je kind.

Toegevoegd na 1 minuut:
Betere vraag: Heeft elk Europees kind recht op school/geldt er overal in Europa een leerplicht.

Ik neem aan dat je dat wil weten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo Tomaat, ja is goede suggestie.
Niet alle kinderen gaan naar school, en wel om goede en minder goede redenen.
Ten eerste zijn er ouders met een reizend beroep (schippers, circusartiesten enz.) waarvan de kinderen in theorie naar een internaat zouden moeten kunnen gaan; maar dit is in de praktijk niet altijd haalbaar.
Verder zijn er (langdurig) zieke kinderen die door hun gezondheid niet naar school kunnen (of dat niet mogen als ze een besmettelijke ziekte hebben).
Verder leven sommige kinderen in zodanig afgelegen streken, dat zij eens per week bezoek krijgen van een reizende juf of meester die hen thuis onderwijs plus huiswerk geeft. Daarnaast zijn er kinderen die zo afgelegen wonen dat ze onderwijs krijgen via de televisie. Tot zover de goede redenen (er zijn er vast nog meer)

Dan heb je ouders die hun kinderen niet naar school laten gaan omdat ze thuis moeten helpen; of kinderen enkele dagen voor of na de vakantie niet naar school sturen omdat ze graag op vakantie willen. Of in Europa nog echte kinderarbeid voorkomt zou ik niet weten maar het zou kunnen. In diverse landen waar wel degelijk een leerplichtwet is, zijn de mogelijkheden om de naleving ervan te controleren, minder goed. tot zover de slechte redenen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hebt ook nog beroemde of rijke kinderen die soms thuis les krijgen en kinderen die hoogbegaafd zijn die niet op een gewone school les kunnen krijgen, maar ook niet op een speciale school.
Er zijn ook nog projecten waarbij je op een boot les krijgt.
Dat is wel de bedoeling, want overal in Europa is de leerplicht geldig, maar natuurlijk zijn er uitzonderingen. Bijvoorbeeld kinderen met moeilijke thuissituaties of een ernstige ziekte kunnen niet altijd naar school.