Hoeveel studenten gaan niet meer studeren met het leenstelsel?

Ik dacht dat hier een schatting van was gemaakt maar ik kan het niet meer terug vinden.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Door de invoering van het sociale leenstelsel zullen in het hoger onderwijs 10.700 studenten per jaar minder gaan studeren.

Dit blijkt uit een maandag gepubliceerd onderzoek van het Centraal Planbureau (CPB). Het kabinet wil de huidige basisbeurs voor studenten, die een gift is, afschaffen en daar een leenstelsel van maken.
In het hbo zullen daardoor 7700 studenten minder gaan studeren, bij het universitair onderwijs gaat het om 3000 studenten.
Al eerder berekende het CPB de effecten van het leenstelsel, maar deed dat toen op basis van een 3-jarige hbo-studie. Nu het CPB heeft gekeken naar 4-jarige studies valt het effect hoger uit; eerder zou het gaan om 4000 studenten minder in het hbo.

Toegevoegd na 8 minuten:
Dit betrof een onderzoek uit 2013.

Gezamenlijk onderzoek van de ministeries van Binnenlandse Zaken en Onderwijs (maart 2014):
15 procent van de studenten op de universiteit was niet gaan studeren als ze hun stufi hadden moeten lenen en geen studenten-OV hadden gehad.
Als het leenstelsel er komt...
•...gaat 1 op de 10 studenten niet studeren;
•...gaat de helft van de hbo-studenten toch geen master doen;
•...ziet 3 van de 10 doorstromers vanuit het hbo of mbo af van verder hoger onderwijs;
•...blijven veel studenten thuiswonen. 14 procent gaat zelfs weer terug naar hun ouders.
SimonV
9 jaar geleden
SimonV
9 jaar geleden
Bedoel je dit?
http://profhoekstra.weblog.tudelft.nl/