Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik ga switchen van opleiding, hoe zit dat met mijn studiefinanciering?

Ik ben van plan om te gaan switchen van opleiding. Maar nu weet ik niet hoe dat gaat met mijn studiefinanciering. Want is het misschien handig dat ik me voor februari 2015 uitschrijf (en evt. inschrijf bij een andere opleiding op het instroommoment van februari 2015). Of is het juist handig dat ik een halfjaar niks doe en in september aan een nieuwe opleiding begin? Heb ik dan nog recht op studiefinanciering, of kom ik in het leenstelsel terecht?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit heeft betrekking tot het HBO niveau.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Studenten die op dit moment bezig zijn met een bachelor- of masteropleiding, mogen deze afmaken met basisbeurs, mits ze niet al het maximaal aantal maanden basisbeurs hebben gehad.

Switch je van studie waardoor je per 1 september 2015 aan een nieuwe studie begint? Dan heb je nog recht op een basisbeurs, indien je je maanden aan basisbeurs nog niet helemaal hebt opgemaakt. Hetzelfde geldt voor studenten die er een jaartje tussenuit zijn geweest.

Wanneer je dus vóór 1 september 2015 bent begonnen met een bachelor studie, behoud je de basisbeurs voor de bachelor. Voor de master vervalt je basisbeurs wel, als je die op of na 1 september 2015 begint.
(Lees meer...)
fisbel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hartelijk dank voor u antwoord. Ik kan hier zeker wat mee!
De bronnen die u als bijlage hebt meegestuurd zijn ook erg duidelijk. Waardoor mijn vragen omtrent dit vraagstuk zijn beantwoordt.

Andere antwoorden (1)

Als je na 1 september 2015 begint met een hbo/wo bachelor of masteropleiding, dan val je onder de voorwaarden van het nieuwe leenstelsel. Je hebt dan dus geen recht op een basisbeurs. Je gaat in dit geval dus lenen onder de nieuwe voorwaarden: Je studieschuld betaal je terug volgens de nieuwe regeling (35 jaar).

Als je switcht van opleiding, dan behoud je het recht op de overgebleven maanden van je basisbeurs.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
Na 1 september 2015 moet exacter worden geformuleerd: Als je OP of na 1 september 2015 ........

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding