Zijn er al scholen waar een vak ICT als eindexamenvak havo of vwo wordt gegeven?

9 jaar geleden
2.2K
Powergen
9 jaar geleden
Hoe bedoel je als eindexamenvak? Moet het dan ook een centraal eindexamen bevatten?
Amadea
9 jaar geleden
Lijkt mij stug. Je moet eerst algemene kennis opdoen, en daarna pas specialiseren. Dus ICT is voor een vervolgopleiding.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.nederlandict.nl/Files/TER/Position_paper_ICT~Office-Naar_toekomstbestendig_ICT-onderwijs_in_het_voortgezet_onderwijs.pdf

Het beste antwoord

Op de Havo en het Vwo zijn 4 profielen: natuur en techniek; natuur en gezondheid; economie en maatschappij; cultuur en maatschappij

Informatica / ICT wordt op iets meer dan de helft van de Havo en VWO-scholen als examenvak aangeboden. (60%) In het profiel Natuur en Techniek is ICT een profielkeuzevak. In de 3 andere profielen is informatica een keuzevak in de vrije ruimte. Het examen bestaat uitsluitend uit een schoolonderzoek (SE) Een Centraal Examen (CE) is er dus niet.

Er is een discussie gaande of informatica als vak niet beter afgeschaft zou moeten worden. Docenten zouden vaak te weinig kennis hebben om dit vak zinvol te geven. De andere stroming is dat juist in de huidige maatschappij informatica een steeds belangrijker rol gaat spelen en dat daardoor het vak versterkt zou moeten worden. Zie bron 3, waarin ook meer te lezen is over de positie van het vak informatica in het voorgezet onderwijs.

Toegevoegd na 19 uur:
Bron 3 moet zijn bron 2.
fisbel
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Ik zie geen "bron 3" want er zijn maar twee bronnen bij je antwoord. Welke bron bedoel je precies?
fisbel
9 jaar geleden
Ik bedoel bron 2.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat het vak in 2009 op 60% van de scholen werd aangeboden zegt nog niets over hoeveel scholen het aanbieden als examenvak. Ik kan dat namelijk niet vinden in de bron. Mijn zoon op mbobasis krijg het vak wel, mijn zoon op de havo niet. Beiden kunnen er geen examen in doen en daaruit baseer ik dat het niet zo is dat die 60% van alle scholen het ook aanbieden als examenvak!
fisbel
9 jaar geleden
@Pelle:
Informatica is een keuzevak in de bovenbouw Havo-Vwo. In principe kan iedere leerling dit vak kiezen als de school het aanbiedt (60%) Een keuzevak houdt niet in dat er wat losse lessen worden gegeven bijvoorbeeld in de onderbouw, maar een keuzevak impliceert dat de leerling er examen in doet (hier schoolexamen) Cijfers: 10% van alle leerlingen in de 4 profielen kiezen informatica als keuzevak / 16% als alleen de scholen mét informatica als keuzevak worden gerekend . Totaal zo'n 8000 leerlingen per jaar, verdeeld over Havo en Vwo. Lees uitgebreider in de link - bladzijde 16
http://www.informatica-
actief.nl/startpagina/vakdossier_informatica.pdf

Andere antwoorden (1)

Electronca/computer opleiding, dat is de beste basis.