Kan een hogeschool een excursie verplichten die geld kost?

Mijn school heeft nu aangekondigd dat er een excursie plaatsvind over een aantal weken. De excursie duurt 3 dagen en kost €100. Ook hebben we nog tentamens direct na de excursie. Ten eerst wil ik er geen €100 aan uitgeven maar ik heb na de excursie ook nog tentamens waar ik dus die 3 dagen niet voor kan leren. School zegt dat de excursie verplicht is maar is dat zo? Kan school de excursie verplichten?
Bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Je bent niet verplicht deel te nemen aan excursies waarvoor betaald moet worden. De opleiding moet een alternatief bieden, bijvoorbeeld een vervangende opdracht, en daarmee moet een gelijk aantal studiepunten worden toegekend. Als de mogelijkheid niet wordt geboden en de student niet wil betalen, moet de opleiding deze kosten voor zijn rekening nemen.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord! Staat het ook in een wet o.i.d.?
ronron1212
9 jaar geleden
deze vraag is een jaar geleden ook gesteld
http://www.goeievraag.nl/maatschappij/onderwijs/vraag/409282/school-verplichte-excursie-uur-duren
Amadea
9 jaar geleden
Het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) heeft hierin steun van minister Bussemaker gekregen. Zie http://www.dub.uu.nl/artikel/nieuws/uu-mag-geen-verplichte-bijdrage-voor-studiereis-vragen.html
Amadea
9 jaar geleden
@ronron1212: die vraag betreft basis- en middelbaar onderwijs. Deze vraag gaat over een hogeschool.