Wat moet ik in mijn geval terug betalen als ik stop met mijn opleiding?

Ik heb vorig jaar het eerste jaar van een HBO opleiding gedaan. Dat is mij niet gelukt, en ik heb het dit jaar dus weer op een andere onderwijsinstelling geprobeerd. Ook hier lukt het niet, en ik zie in dat het beter is om met mijn opleiding te stoppen. Het is dus het tweede jaar dat ik studeer, maar ik zit op papier nog wel in het eerste jaar. Ik heb iets gehoord van een februariregeling, dat je als je voor 1 februari stopt, de studiefinanciering dan wordt omgezet in een gift. Mijn vraag is: Geldt dat in mijn geval ook?

Ik heb nog een vraag. Ik weet dat ik me bij studielink moet uitschrijven. Maar hoe werkt het verder, moet ik met DUO nog iets regelen? En wat doe ik met mijn OV-abbonement? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Als je voor het eerst studiefinanciering voor hbo of universiteit hebt en je stopt in je eerste jaar met je studie? Als je vóór 1 februari je studiefinanciering stopt, wordt je beurs automatisch een gift. Je mag in hetzelfde studiejaar geen studiefinanciering meer krijgen voor een opleiding aan hbo of universiteit.
Jij krijgt al voor het tweede jaar studiefinanciering. De 1 februari regeling geldt dus niet voor jou.

Uitschrijven kan inderdaad via Studielink: log in en kies onder 'mijn inschrijvingen' voor 'verzoek tot uitschrijven'. Je inschrijving wordt beëindigd met ingang van de eerste hele maand volgend op de maand waarin je uitschrijfverzoek via Studielink is ontvangen.

Stopzetten van de OV-kaart doe je uiterlijk op de 5e werkdag van de eerste maand waarin je geen recht meer hebt op studiefinanciering. Je mag vanaf de 1e dag van die maand al niet meer met je studentenreisproduct reizen.
Als je geen recht meer hebt op je studentenreisproduct, moet je hem stopzetten bij een ophaalautomaat. Je krijgt geen bevestiging van DUO van deze opzegging. Door in te loggen op Mijn DUO kun je binnen een week na de stopzetting zien dat je studentenreisproduct is stopgezet.

De OV-kaart mag je na het stopzetten houden. Je kunt deze gebruiken als persoonlijke OV-chipkaart waarop je andere reisproducten en saldo kunt laden.
fisbel