De Partij voor de Dieren wil dat kinderen en jongeren op school voorlichting over dieren en milieu krijgen. Wordt dat op dit moment al gedaan?

De Partij voor de Dieren wil dat kinderen op school vakken krijgen, waarbij ze worden voorgelicht over (de omgang met) dieren en het milieu. Je kunt dus denken aan bijvoorbeeld plant-en dierkunde op zowel basisscholen als middelbare scholen. Wordt dat al standaard op alle scholen gedaan? Of op sommige scholen wel, en op andere scholen niet? (Ik zit zelf namelijk al jaren niet meer op school, en ik ken ook niemand in m'n directe omgeving die op school zit. Vandaar dat ik het hier vraag).

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zoals anderen al schreven. Hangt af van school.Mijn kinderen hebben dus wel hier les over gekregen. Helaas blijken dit soort lessen vaak politiek correct milieu items naar voren te brengen ipv technisch correct zuinig omgaan met het milieu. Vwb dierenwelzijn is dat niet heel anders en dan speelt ook de aaibaarheid van de dieren een grote rol.Want wie is er nu zorgvuldig met bv muggen?
Dus hoewel bewustwording over deze zaken best belangrijk is voel ik er weinig voor om de politiek de leerdoelen hierover te laten bepalen. Liever milieu leerdoelen welke geaccordeerd zijn door de technische universiteiten. Bv oa. door leden van de solarteams van die universiteiten omdat die zich focussen op het technisch mogelijke.
Terwijl juist bv boswachters weten wat goed is voor dieren in hun natuurlijke omgeving.
Dit is uiteraard geen antwoord maar een overweging bij je vraag.Daarom als reactie.

Het beste antwoord

Afhankelijk van het gedachtengoed van de soort school wordt er veel aandacht besteed aan het milieu. Er worden thema's behandelt zoals heemkunde, natuurkunde, plant- en dierkunde.
Op veel scholen is het onderwerp plant- en dierkunde ondergebracht bij het vak biologie.
Een ruime meerderheid van de Kamer wil dat scholen structureel aandacht aan duurzaamheid gaan besteden. Een motie van de Partij voor de Dieren over duurzaamheid in het onderwijs is in november 2014 aangenomen. De Kamer vindt aandacht voor dieren, natuur en milieu nodig om goed te kunnen werken aan een leefbare planeet en een groene economie. Onderzocht wordt nu hoe duurzaamheid een integraal onderdeel kan worden van het lespakket. Er zijn al lespakketten Duurzaamheid, Natuur en milieu.

Toegevoegd na 14 minuten:
Bijna elke school had wel een project over het onderwerp duurzaamheid, maar dat werd dan in een lesprogramma ingepast.
Door het aannemen van de motie wordt Duurzaamheid met verplichte onderwerpen nu een vast lesonderdeel op alle scholen onafhankelijk van de visie van de school.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mooi, duidelijk antwoord!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De reden waarom ik deze vraag stel, is omdat kinderen en jongeren de toekomst hebben! Toch?
Erg genoeg zijn er nog steeds van die types die zeggen als het over dieren gaat: ''Och het zijn maar dieren!'' Of mensen die menen dat bijvoorbeeld een kip in een legbatterij gelukkig kan zijn... Ook zijn er ik-weet-niet-hoeveel mensen die heel achteloos omgaan met eten en spullen enzo. Dus je kunt een kind niet jong genoeg leren om goed voor dieren en de natuur te zijn, toch? Daarom hoop ik dat dat (ook) op scholen heel erg gedaan wordt!