Moet je stage lopen op de havo?

Ik stroom dit jaar in vanaf het VMBO naar de HAVO, dus dan de laatste 2 jaar nog van de HAVO en dan naar het HBO (ik weet het, grote stap..). Ik vroeg me af: Moet je stage lopen op de HAVO?

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.7K
Amadea
9 jaar geleden
De maatschappelijk stage is/was naar ik meen in het derde leerjaar van de middelbare school. Daarna krijg je pas stage(s) bij je vervolgopleiding.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt! In jouw geval hoef je dus geen stage meer te lopen op de havo

Het beste antwoord

Maatschappelijke stage : 2014 – 2015
Jongeren in het voortgezet onderwijs moeten minimaal 10 uur vrijwilligerswerk doen als onderdeel van hun schoolcarrière. Na een uitgebreide pilotfase is de maatschappelijke stage vanaf het schooljaar 2011-2012 verplicht.

Alle leerlingen die in schooljaar 2014-2015 starten in het voortgezet onderwijs (praktijkonderwijs, vmbo, havo en vwo), dus voor de Havo-top is dit Havo4 , moeten een maatschappelijke stage doen van minimaal 10 uur.

Uitgezonderd de leerlingen die dit al in de onderbouw hebben gedaan.

Je kunt dus zelf uit bovenstaande afleiden of jij nog stage moet lopen in de Havo4 waar je instroomt.
Uitgangspunten hierbij zijn:
Maatschappelijke stage gaat om het doen van vrijwilligerswerk. Dit vindt vooral plaats in de non-profitsector: bij een vrijwilligersorganisatie, vereniging, instelling of maatschappelijke organisatie. Soms buiten een georganiseerd verband, bijvoorbeeld door boodschappen te doen voor een oude buurvrouw of een gezin te helpen dat tijdelijk hulp nodig heeft. Bedrijven kunnen ook een rol spelen op het gebied van maatschappelijk betrokken ondernemen.

Toegevoegd na 1 uur:
http://www.maatschappelijkestage.nl/over-maatschappelijke-stage/voorwaarden/#verplicht
Soms geen Maatschappelijke stage in regulier voortgezet onderwijs
Sommige leerlingen in het regulier voortgezet onderwijs kunnen vrijstelling krijgen van maatschappelijke stage.
Zie onder punt 2: Dit geldt voor:
2.Leerlingen die al een maatschappelijke stage hebben gedaan en doorstromen binnen het voortgezet onderwijs
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Aha. Bedankt voor de nuttige info. Ik heb in de 2de van het VMBO 30 uur MaS gelopen, dus dat geldt dan ook, toch?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Questionmarkt1, Je opgeven op de Havo voor vrijstelling.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vraagsteller start niet in het schooljaar 2014/2015.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verder is die stage allang niet meer verplicht: http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2013/07/01/maatschappelijke-stage-niet-langer-verplicht.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet allang, maar sedert vorig jaar augustus is het geen verplichte exameneis meer. Er zijn nog steeds scholen die 10uur verplicht stellen. Als vragensteller naar een school gaat die het nog aanbiedt, kan Questionmarkt vrijstelling vragen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja maar je hebt het maar over 2014/2015 en vraagsteller start 2015/2016,
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik begin in het jaar 2015/2016 inderdaad. Maar na de MaS, is er dan ook nog een andere stage die je moet doen? Want dat moest ik dus in de 3de en 4de. Of is dat alleen op het MBO en HBO?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee de stage die jij bedoelt is er alleen op het VMBO, niet op de havo of vwo. Er komen pas weer stages op mbo en hbo
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ok bedankt beide ik weet genoeg! :D