Wanneer mag je het examenjaar níét overdoen?

Als je in 5 HAVO zakt op alle vakken, mag je dan het jaar gewoon volledig ( dus weer alle vakken) overdoen? Of kan het ook zo zijn dat je het niet mag overdoen omdat de cijfers zodanig laag Zijn? Ook al ben je in bovenbouw HAVO nooit blijven zitten. Moet je dan afstromen ? Of mag je examenjaar ten allen tijde overdoen als je het niet in één keer gehaald hebt?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
10.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij zo'n extreem voorbeeld moet ik altijd denken aan achtergronden. Zoals een gezin waarin dingen fout gaan, waardoor je altijd geraakt wordt. Aan iemand die het jaar goed begonnen is en om wat voor reden ook volledig afgezakt is, niets meer gedaan heeft en daardoor niet verder komt dan bijzonder slechte prestaties... De vraag is dus, als je dan zakt, voor alle vakken ondermaats presteert, mag je het dan overdoen? ... nou ik zou bijna zeggen waarom niet, iedereen heeft het recht om het een tweede keer te proberen, maar kan me ook goed voorstellen dat als iemand niets doet, dus niet werkt, dat er dan gereageerd wordt als : laat maar die doet toch niets...
En ik kan me ook goed voorstellen dat een school die toch op haar percentage geslaagde leerlingen afgerekend wordt dáár niet op zit te wachten...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad het is echt onmogelijk om te zakken op alle vakken want dat zou betekenen dat je overal max een 4,4 haalt (eigenlijk zelfs een 3,4) omdat je ook met een vijf of iets dergelijks slaagt (en ook met een 4 kan slagen met een rijtje voorwaarden). Dat is niet mogelijk als je van havo 4 naar havo 5 bent bevorderd tenzij je door ziekte een heel jaar niets gedaan hebt. Ze laten je al niet overgaan als je twee vijven hebt op de kernvakken (nl, eng en wisk als je die laatste hebt).

Antwoorden (2)

Je mag het examenjaar overdoen, al ben je voor alle vakken gezakt. Er zijn echter meer mogelijkheden, zie de tekst hieronder. Overigens lijkt me je voorbeeld nogal theoretisch: iemand die voor alle vakken zakt, komt zelden voor. Er zijn scholen die in Havo 3 al een 'advies' geven: doorgaan, Havo 3 overdoen of afstromen naar een lager schooltype. Als je het t/m Havo 3 hebt gehaald, moet je in principe de Havo succesvol kunnen afronden. Doe je het examenjaar over op een dagschool, dan geldt dit voor alle vakken en examens, dus ook de schoolexamens.

"Gezakt voor het eindexamen havo of vwo

Als je bent gezakt, kun je het examenjaar overdoen. Je doet dan het jaar daarna opnieuw het volledige centraal examen. Je kunt ook in het volwassenenonderwijs (link naar dossier volwassenenonderwijs) examen doen voor de vakken die je nog niet hebt gehaald. Of je haalt de ontbrekende vakken via het staatsexamen (link naar vac Wat is het staatsexamen?). Dan hoef je alleen de vakken over te doen waarvoor je een onvoldoende hebt gehaald.

Houd hierbij rekening met de exameneis van ten minste een 5,5 voor het gemiddelde centraal examencijfer. Is het eindcijfer voor bepaalde vakken voldoende? Dan kan het toch raadzaam zijn om deze vakken opnieuw te doen als het cijfer van het centraal examen onvoldoende was.

Geen diploma voor lagere onderwijssoort

Ben je gezakt voor het eindexamen? Dan kun je niet alsnog een diploma voor een lagere onderwijssoort krijgen. Je kunt bijvoorbeeld geen havo-diploma krijgen als je bent gezakt voor het atheneum-examen. Het is ook niet mogelijk om bij de staatsexamencommissie een staatsexamendiploma voor een lagere onderwijssoort aan te vragen.

Je kunt wel in het volgende schooljaar in aanmerking komen voor een staatsexamendiploma voor een lagere onderwijssoort. Je moet dan wel minimaal 1 vak afleggen op het niveau van de lagere onderwijssoort. Bijvoorbeeld als je gezakt bent voor je vwo-diploma. Dan kun je alleen een staatsexamendiploma havo krijgen als je in het volgende schooljaar voor 1 of meer vakken slaagt voor het havo-examen."

Verder (uit bron 2):
"Als je bent gezakt, krijg je van school een cijferlijst. Op die lijst staan al je vakken met de behaalde eindcijfers. Met die cijfers kun je via het volwassenenonderwijs alsnog een diploma halen door voor de vakken met onvoldoendes voldoendes te halen.
Blijf je aan een dagschool onderwijs volgen, dan krijg je geen cijferlijst. Je moet dan in alle vakken opnieuw examen doen."
Computoon
9 jaar geleden
Er moet iets serieuzer aan de hand zijn dan alleen zakken voor alle vakken om niet het examenjaar over te mogen doen. Wel zal naar de oorzaak gekeken waarom geen enkele vak gehaald is.
Dat geen enkele vak gehaald is zo extreem, dat je gaat denken aan examenangst of dat het algemene niveau van de opleiding of de scholier te laag is.
Om dit reden is het handig om toch in ieder geval een vak te halen.

Heel vaak wordt er een advies gegeven om elders het examenjaar over te doen. Omdat het halen van het examen in de tweede keer wel erg onwaarschijnlijk is.

Toegevoegd na 45 minuten:
Dus er zal wel zeer nauwkeurig gekeken worden naar de oorzaken en zeker zal gekeken worden hoe groot de kans is dat met overdoen wel een kans is dat het examen gehaald wordt. Er zal zeker gekeken worden naar de regels van de school en deze zijn voor alle scholen verschillende. Wel zijn de regels van dagonderwijs scherper dan van volwassenonderwijs.