is er een verband tussen rijke kinderen en het schoolniveau gymnasium?

het valt me op dat er veel rijke kinderen op het gymnasium zitten is er een verband tussen rijkdom en schoolniveau? of heeft het met aristocratische genen ofzo te maken?

9 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mensen met betere hersenen zullen waarschijnlijk kinderen krijgen met betere hersenen. Daarnaast zal opvoeding ook van enorme invloed zijn. Ouders die educatie als belangrijk ervaren zullen dit al op jonger leeftijd pushen. Betere hersenen>betere educatie>hoger loon. http://www.nytimes.com/2012/02/10/education/education-gap-grows-between-rich-and-poor-studies-show.html?_r=0
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je moet gymnasium niet apart zien. Gymnasium is een onderdeel van VWO, waar je ook tweetalig onderwijs kan doen, technasium, science etc en natuurlijk heeft afkomst een relatie met schoolniveau maar gelukkig kunnen tegenwoordig ook slimme kinderen van ouders met een baan op minimumloon niveau hoog uitstromen. De enige die die kinderen tegenhouden zijn leerkrachten op het basisonderwijs die denken dat ouders met weinig scholing of allochtone ouders hun kinderen niet kunnen helpen en nog steeds krijgen kinderen met VWO cijfers een mavo-advies.

Het beste antwoord

Er is zeker een verband. Rijke kinderen hebben vaak ouders die hoog zijn opgeleid. Wetenschappelijk onderzoek laat steeds opnieuw zien dat de intelligentie van kinderen samenhangt met het opleidingsniveau van de ouders, met name van de moeder. Dat werkt op meerdere manieren.

Intelligentie is voor ongeveer 50% genetisch bepaald. Slimme ouders krijgen daardoor gemiddeld dus slimmere kinderen.
Het overige deel van de intelligentie wordt bepaald door omgevingsfactoren. Daarbij moet je denken aan de mate waarop er materiaal aanwezig is die de ontwikkeling van het kind stimuleert, de mate waarop de ouders het kind ondersteunen en de mate waarop het kind gestimuleerd wordt zoveel mogelijk uit zichzelf te halen. Bij al deze factoren zijn kinderen van hoog opgeleide ouders over het algemeen in het voordeel.
Hoog opgeleide ouders hebben niet alleen meer geld om speelgoed voor het kind te kopen, waardoor het kind gestimuleerd wordt in zijn ontwikkeling, maar hechten vaak ook meer belang aan de stimulering van de ontwikkeling van het kind, wat je bijvoorbeeld ziet in de hoeveelheid tijd die gestoken wordt in voorlezen. Die stimulering is heel belangrijk, want een kind neemt vaak de basiswaarden van de omgeving over, en als ontplooiing door de omgeving als belangrijk wordt gezien, zal dit ook voor het kind belangrijk zijn. Ook hebben hoger opgeleiden vaak meer boeken in huis en hebben conversaties een hoger niveau. Kortom, het kind groeit op in een omgeving waarin de intelligentie maximaal ontwikkeld kan worden.

Dat betekent natuurlijk niet dat dit altijd geldt. Over het algemeen zien we een samenhang tussen de opleiding van de ouders (met name dus de moeder, wat te verklaren is door het feit dat die zich over het algemeen meer bezighoudt met de opvoeding van het kind dan de vader) en de intelligentie van het kind, maar voor individuele gevallen kan dat heel anders zijn. Lager opgeleide ouders kunnen ook intelligente kinderen krijgen en een omgeving bieden waarin die intelligentie zich volledig kan ontplooien. Dit gebeurt uiteraard ook voor een deel op school en op andere plekken. Andersom kunnen intelligente ouders ook een minder intelligent kind krijgen of niet in staat zijn die intelligentie volledig tot bloei te laten komen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er is geen direct verband tussen rijkdom en gymnasium. Wel een indirect verband.
Dat verband staat los van zogenaamd oud geld, overerfd vermogen dus, maar niet van het inkomen van de ouders.
Want de mensen met een hoger iq verdienen gemiddeld meer dan die met een lager iq.(Ook al zul je ook mensen in de quote 500 vinden met alleen lagere school en lts bv.)
En voor een gymnasium moet je naast ambitie tot leren ook een ruim hoger iq hebben dan het gemiddelde iq. Iq is volgens de meest voorkomende opvatting erfelijk.
De gymnasium leerlingen zitten daar dus niet vanwege die rijkere ouders, die ouders zijn rijker omdat die (ook) wat slimmer waren dan gemiddeld en zo rijker geworden zijn.
Voor de mammoet wet in 1968 was er echter wel veel meer een indeling in het onderwijs naar afkomst en rijkdom. En helemaal voor de 2e wereldoorlog waardoor mijn vader, arbeiderskind, beperkt werd tot de mulo ipv naar het gymnasium te mogen.