kun je zonder mavo diploma instromen op mbo niveau 3 ?

Ik heb 2 jaar geleden 4 jaar lang mavo gevolgd op het middelbaar, heb mijn examen niet gehaald 1 vak lukte niet (biologie). Toen heb ik besloten om op mbo niveau 2 in te stromen (kappersopleiding). Nu zit ik in het examenjaar , theoretisch gezien ga ik dit jaar zeker halen. Alleen praktijkgericht ben ik bang van niet, motorisch gezien en de eisen waaraan het kapsel moet voldoen is vaak te hoog weggelegd voor mij. Nu sta ik ingeschreven voor een mbo niveau 3 opleiding (toerisme) voor volgend schooljaar na de zomervakantie. Nu is mijn vraag als ik deze opleiding praktijkgericht niet haal maar het theoretische deel wel alles , mag ik dan alsnog beginnen aan de opleiding toerisme niveau 3 ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.2K

Antwoorden (3)

Als je aan deze eisen voldoet wel, wel kan de school dan nog besluiten jou niet toe te laten voor dit niveau.
Toelatingseisen vakopleiding (niveau 3) of middenkaderopleiding (niveau 4)
Voor de vakopleiding en de middenkaderopleiding gelden dezelfde toelatingseisen:
kaderberoepsgerichte leerweg: u heeft een diploma voor lbo, vbo of vmbo;
theoretische leerweg: u heeft een diploma voor mavo of vmbo;
gemengde leerweg: u heeft een diploma mavo-vbo of vmbo;
u heeft een bewijs dat u de eerste 3 leerjaren van de havo of het vwo met goed gevolg heeft
doorlopen;
u bent in het bezit van een ander diploma of bewijsstuk dat de overheid heeft erkend op basis
van een ministeriële regeling.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het antwoord op de vraag is gewoon NEE dus jouw antwoord is wel heel erg onduidelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn meer mogelijkheden dan alleen MAVO, staat er duidelijk.
Als suusxo daaraan voldoet, dan kan het wel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, suus geeft aan wat ze heeft gedaan en nu doet en vraagt jou of ze MBO3 kan doen. Het volstaat dan niet om een rijtje te geven en het haar zelf te laten uitzoeken. Je moet met een ja of nee komen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nu weet ze in ieder geval waar ze aan moet werken.
Nee, je hebt echt een vmbo kader of mavo of gemengd diploma nodig OF een MBO2 opleiding. Je kunt nog vragen of jouw school nu een goed woordje wil doen bij de MBO3 opleiding, vooral op basis van de theorie maar in principe gaat dit niet lukken zo.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat hangt van je school af. De andere twee antwoorden laten je de landelijke kaders al zien, maar wat ze er niet bij zeggen is dat elke mbo-instelling verantwoordelijk is voor zijn eigen toelatingsbeleid. Dat betekent dat jouw school jou kan toelaten, ook al voldoe je niet aan de toelatingseisen.
Je zegt dat je al bent ingeschreven voor de nieuwe opleiding, dus waarschijnlijk heb je binnenkort een intakegesprek of misschien heb je dat al gehad. Als de intake nog in de planning staat, kun je misschien nu alvast aangeven dat je graag een uitgebreidere intake wilt, omdat je er niet zeker van bent dat je het praktijkgerichte deel van je opleiding gaat halen. In dat geval zitten er (waarschijnlijk) twee personen bij je intake, één iemand van de opleiding en één iemand uit een speciaal team, die beter kan beoordelen of jij in staat zult zijn je (nieuwe) opleiding te halen (zo gaat dat in elk geval op de mbo-instelling waar ik werk).
Over het algemeen zijn scholen niet zo snel bereid iemand toe te laten tot een opleiding terwijl diegene niet aan de landelijke toelatingseisen voldoet, dus er is best een kans dat het niet lukt. Maar door hier zelf mee te komen, vergroot je wel die kans, zeker omdat je kunt aantonen dat je theoretisch sterk genoeg bent.